A obține o poziție cât mai bună în motoarele de căutare este cu siguranță miza celor mai multe afaceri online. Un loc pe prima pagină pentru cuvintele cheie cele mai importante, aduce întotdeauna o conversie mai bună. Dar ce facem atunci când din dorința unui ranking cât mai bun, ajungem să ne facem singuri concurență prin canibalizarea cuvintelor cheie?

Crearea și postarea regulată de conținut de calitate este foarte importantă pentru a promova o afacere sau un produs. Adesea pentru a nu pierde în fața competiției ajungem să postăm cât mai multe articole pe o anumită temă. Însă atunci când vizăm aceleași cuvinte cheie prin conținut variat, putem să obținem rezultate contrare așteptărilor. De ce, în ciuda stăduințelor noastre, se se întâmplă acest lucru vom vedea în cele ce urmează.

Ce este canibalizarea de cuvinte cheie sau canibalizarea de conținut?

Canibalizarea de conținut apare atunci când se vizează același cuvânt, cuvinte sau expresie cheie prin mai multe pagini sau articole postate pe un site. În ciuda aparențelor, acest aspect poate afecta ranking-ul site-ului.

În acest caz, deși dispunem de mai mult conținut, pentru că informația este împărțită pe mai multe pagini, motoarele de căutare le vor cântări și urca pe fiecare separat. Astfel se face că putem obține două poziții mediocre, în loc de una mult mai avantajoasă sau afișarea doar a uneia dintre pagini în rezultate. În acest caz, reușim “performanța” de a ne face singuri concurență, subiminându-ne posibilitatea de a urca pentru o singură pagină, mai completă.

Această situație nefericită și adesea neobservată poate aduce grave deservicii SEO paginilor implicate. Atunci când mai multe pagini targetează același cuvânt sau expresie cheie poate crea confuzie motoarelor de căutare. Rezultatul va fi ca acestea nu vor ști pe care să o selecteze drept cea mai relevantă și pe care să o ofere mai întâi utilizatorilor.

Canibalizarea de cuvinte cheie este mai frecventă în cazul magazinelor online, care au multe categorii și subcategorii de produse, cu pagini care caută să urce pentru fiecare dintre cuvintele cheie implicate. (Exemplu: haine femei, care include descrierea tuturor tipurilor de haine și subcategoriile: haine de ocazie, haine de stradă, haine office, haine de petrecere etc., unde pot fi vizate aceleași cuvinte cheie pe mai multe pagini)

Aproape orice site are astfel de probleme. Unele sunt mai puțin importante, altele mai serioase. Și nimeni nu poate spune cu exactitate cât de grave sunt implicațiile.

Care sunt principalele neajunsuri produse de această canibalizare a cuvintelor cheie?

Crearea de conținut relevant pentru motoarele de căutare și apreciat de utilizatori este un factor de ranking foarte important. Cu cât oferim informații mai detaliate, mai complete și mai în profunzime despre un produs sau serviciu, cu atât ne creștem posibilitatea de a ajunge mai sus în căutări.

Astfel, de multe ori, din dorința de a avea o pagină care să fie foarte apreciată, ajungem conștient sau nu, să targetăm același cuvânt sau expresie chieie prin mai multe pagini. Cu alte cuvinte  concepem, de exemplu, o pagină de prezentare produs și un articol de blog pe aceeași temă.  Așa se face că, dacă nu știm cum să le legăm și cum să le direcționăm, ajungem să lucrăm pentru ambele pagini dar nu cu rezultatele dorite.

Se poate să avem mai multe șanse. Dar, după cum ne spun specialiștii în SEO, se poate să nu reușim să obținem o poziție prea bună pentru niciuna dintre acestea. Și atunci ne fentăm singuri,  fragmentându-ne șansa de a obține un scor mai bun.

Printre principalele inconveniente ce pot fi cauzate de canibalizarea de cuvinte cheie menționăm:

  • Diminuarea șansei de a obține un ranking mai bun

Dacă informația considerată relevantă este fragmentată, per ansamblu, se poate ca nici un articol nu fie demn să fie luat în considerare, ca reprezentativ pentru domeniu, serviciu, produs.

  • Reducerea  posibilității de a obține o autoritate mai bună sau un page scor mai bun

Pentru că informația este segmentată pe două pagini care vor fi luate în considerare separat, dacă acestea au și link-uri, acestea vor fi împărțite. Astfel se face că, deși am făcut mari eforturi să creștem autoritatea paginii, aceastea nu produc rezultatele așteptate.

  • Obținerea unei poziții mai bune doar pentru o pagină

Acest lucru înseamnă că efortul de a lucra mai mult și de crea mai mult este inutil. Ne bucurăm pentru prima jumătate plină a paharului, dar parcă ne pare rău pentru ce a rămas gol din el.

  • Risipa șanselor oferite de indexare și de activitatea crawlerelor

În loc să ne creștem șansele de a fi văzuți mai bine, risipim resursele, oferind spre inspectare, mai multe pagini cu același cuvânt cheie, fără o relevanță prea mare. Acest lucru este mai puțin important pentru o firmă cu câteva produse și servicii. Datele se modifică însă, atunci când vorbim despre o firmă care are în ofertă mii de produse și ratează astfel șansa de a urca mai bine pentru unul dintre ele și de a prezenta și un alt produs.

  • Sabotarea numărului de vizite

Evident o vizibilitate mai proastă, antrenează automat și un număr mai mic de vizitatori în site. Un produs care este mai puțin expus, scade automat și șansele de fi consultat și ales.

  • O rată de conversie mai mică

Cu toții știm că foarte puțini utilizatori trec pentru a căuta pe a doua pagină oferită de motoarele de căutare. De aceea, diluarea șansei de a obține o poziționare mai bună în motoarele de căutare antrenează automat și o rată de conversie scăzută.

Așadar, oricât de neînsemnată ar părea această mică problemă legată de conținut, efectele ei sunt semnificative și deloc neglijabile.

Cum putem verifica dacă în site-ul nostru există canibalizare de cuvinte cheie?

Pentru a verifica dacă în site-ul nostru există canibalizare cuvinte cheie sau canibalizare de conținut putem recurge la două variante.

1. Realizăm un audit de conținut. Listăm și verificăm toate URL-urile site-ului și cuvintele cheie asociate. Dacă descoperim că două pagini vizează același cuvânt chieie, le verificăm performanța și operăm modificările necesare.

2. Dăm un search pe Google pentru cuvântul cheie și vedem în câte postări apăre. Dacă avem  două postări în poziții fruntașe este bine. Pentru că suntem în top, le putem lăsa așa. Fiecare dintre ele ne pot mării șansa de a obține mai mulți vizitatori. Însă dacă avem două postări care vizează același cuvânt cheie, pe poziții mediocre, este imperios necesar să găsim o soluție pentru a le uni forțele.

Ce măsuri putem lua pentru a elimina canibalizarea de cuvinte cheie?

Rezolvarea acestei probleme impune o serie de analize, decizii și măsuri. Cu cât ne organizăm mai repede, cu atât ne putem crește șansele de a ajunge mai sus în rezultate și mai aproape de publicul țintă vizat.

Iată ce măsuri pot fi luate:

  • Restucturăm paginile site-ului

Atunci când constatăm canibalizarea de conținut, cel mai simplu este să facem un audit și o analiză a site-ului. În urma datelor obținute este indicat să păstrăm paginile cu autoritate mai mare. Pe cele mai slabe sau cu conținut dublu, care vizează aceleași cuvinte cheie, putem să le ștergem sau să le mutăm conținutul în paginile cu autoritate mai mare.

  • Realizăm conținut mai bine organizat

Acum că știm ce avem de făcut pentru a avea o pagină mai puternică, completăm și organizăm conținutul de pe pagina cu rezultate mai bune. Păstrăm ce este mai bun, renunțăm la ce este în plus, modificăm pentru a o aduce la forma optimă.

  • Creăm o nouă pagină

Dacă nu suntem mulțumiți cu niciuna dintre paginile existente, putem renunța la ele și crea una nouă. Aceasta poate să includă conținut complet nou sau modificări și combinări ale paginilor anterioare. Important este să le depășească din punct de vedere calitativ.

  • Căutăm noi cuvinte cheie pentru pagina cu autoritate mai mică

Dacă nu vrem să renunțăm la nicio pagină, putem căuta soluții pentru a înlocui cuvintele cheie vizate de canibalizare și a ranka pentru acestea. Modificările operate trebuie să conducă la un conținut natural, care să merite să fie accesat de către utilizatori. Diversificarea cuvintelor cheie vizate reprezintă un plus, deloc de neglijat pentru optimizarea SEO.

  • Crearea de linkuri și redirecționări

Atunci când avem deja pagini cu rezultate foarte bune pentru aceleași cuvinte cheie, pentru a le păstra putem realiza un sistem intern de link-uri sau redirecționări. Acestea vor contribui la o mai bună consolidare a conținutului și la întărirea autorității.

Așadar pentru a limita impactul negativ al canibalizării de conținut trebuie să știm unde există probleme și să căutăm pe cât posibil să vizăm în fiecare pagină cuvinte sau expresii cheie distincte.

Concluzie

Pentru a evita problema legată de canibalizarea cuvintelor cheie, este bine să efectuăm un audit de conținut. Astfel putem verifica dacă suntem în această situație și dacă postările periodice și actualizări de texte produc astfel de efecte. Și tot astfel putem acționa pentru a face modificările necesare pentru a obține rezultatele vizate prin crearea de conținut.

Cele mai multe site-uri mari sau magazine online se confruntă cu acest gen de problemă. Însă există soluții pentru toți. Important este ca acțiunile întreprinse să ne conducă spre rezultate mai bune, realizarea de conținut de calitate superioară și spre a oferi clienților o experiență de navigare cât mai plăcută.

Categorii: SEO