Este posibil să îmbunătățești performanța site-ului în rezultatele căutării cu ajutorul paginilor AMP? Are sens să implementezi AMP pe toate paginile? Ce este mai bine, mai bun, AMP sau design responsive?

Google a depus eforturi mari pentru a spune toate avantajele implementării paginilor care se încarcă instantaneu, dar a uitat să menționeze și dezavantajele evidente.

Dar hai sa o luam cu începutul.

Ce este Google AMP?

Ce este un site web AMP

AMP sau Accelerated Mobile Pages ( „pagini mobile accelerate”.) este o dezvoltare open source de la Google care îți permite să creezi pagini pentru dispozitive mobile care se încarcă aproape instantaneu, aproximativ 0,7 secunde. 

Paginile sunt formate din HTML, Java Script și o bibliotecă cache care, datorită extensiilor specifice și proprietăților orientate către AMP, accelerează viteza de încărcare a paginilor pentru dispozitivele mobile, chiar dacă acestea sunt bogate în imagini, infografice, PDF-uri, fișiere audio sau video.

AMP este scheletul unei pagini mobile, este afișat numai conținutul care contează. Elementele care afectează negativ viteza și performanța paginii nu sunt afișate.

Versiunea mobilă a site-ului este atractivă datorită designului, Cu toate acestea, conține multe elemente care afectează încărcarea.

Prin AMP obiectivul Google este de a oferi utilizatorilor săi cea mai bună experiență mobilă posibilă.

De ce este important AMP?

AMP este esențial, deoarece ajută site-ul să se încarce mai repede. Acest lucru crește proporțional confortul, convinge utilizatorul să rămână mai mult pe site, interacționând cu conținutul. 

Logica este simplă: timpul de încărcare rapid duce la o mai bună implicare, ceea ce reduce rata de respingere și îmbunătățește poziția site-ului în căutări de pe dispozitive mobile.

Cu toate acestea, AMP nu îmbunătățește comunicarea pe cont propriu. Acest lucru nu face conținutul util sau interesant. Dacă timpul de încărcare este foarte mic, dar conținutul este plictisitor și nu oferă niciun beneficiu vizitatorului, pozitia site-ului pe Google Search nu se va îmbunătăți doar datorită vitezei bune a site-ului. 

Trebuie să ții cont de 2 factori: timpul de încărcare și conținutul.

Paginile web accelerate cresc șansele vizitatorul să obțină o experiență pozitivă, ceea ce este un factor de clasare pe Google foarte important. Dacă urmezi recomandările motorului de căutare, atunci rezultatul se va putea vedea sub forma unei creșteri a pozițiilor, a traficului și a veniturilor. Dar nu uita:  clasamentele din SERP* nu depind doar de instalarea AMP.

*SERP, prescurtarea pentru Search Engine Results Pages sunt paginile cu rezultate, în urma unei interogaări pe motoarele de căutare.

Google AMP și SEO

Prin utilizarea AMP performanța serverului este îmbunătățită. 

Dacă primești o mulțime de trafic de pe dispozitivele mobile către site-ul tău, paginile AMP pot reduce presiunea pe serverele tale.

Un mare avantal al implementării paginilor mobile accelerate este accesul la rich snippets exclusive AMP. 

Există locuri în rezultatele căutării Google care sunt rezervate doar paginilor AMP. Dacă ești editor de știri, atunci când utilizezi AMP pentru a-ți difuza articolele, îți oferă acces la caruselul de știri care se află în partea de sus a rezultatelor căutării mobile Google.

Ar trebui să implementez AMP pe site-ul meu?

Înainte de a răspunde la această întrebare, ar trebui să analizezi imaginea de ansamblu și să identifici avantajele și dezavantajele implementării.

Dacă obiectivul tău este să generezi conversii, printr-o pozitie de top în căutările Google, mai bine încearcă altceva. 

Ceea ce este clar, este că viteza de încărcare se îmbunătățește considerabil, deci poate fi o soluție la îndemăna dacă nu ai capacitatea sau cunoștințele necesare pentru a face ca site-ul tău să devină mai rapid.

Care sunt avantajele AMP?

Când rămâne doar „scheletul” site-ului, dispar elemente inutile, site-ul se încarcă ușor și rapid. Vizitatorii folosesc pagini pentru care nu trebuie să aștepte, astfel încât AMP, aduce mai mulți vizitatori.

În ciuda faptului că AMP nu este oficial unul din factorii de clasare, are un impact pozitiv, datorită vitezei de încărcare, care este un important factor. Poate că în curând Google va începe să crească în mod specific paginile accelerate în căutare, așa cum a fost cu paginile https.

Care sunt dezavantajele AMP?

Veniturile publicitare scad. Deși paginile mobile accelerate sunt acceptate de anunțuri, capacitățile site-ului sunt totuși limitate. Paginile accelerate și Google Analytics permit statistici, dar necesită setarea unei etichete diferite pe toate paginile. Evident, acest lucru poate necesita mult timp și efort, și de asemenea, poate introduce inexactități în statistici. Dezvoltatorii declară în mod explicit că  Analytics pentru AMP are în prezent capacități limitate în comparație cu standardul. Capacitățile AMP vor fi extinse pe viitor.

Viteza AMP provine din memoria cache

Google nu oferă o tehnologie specifică pentru a accelera paginile. De fapt, toate paginile mobile accelerate sunt stocate în cache și atunci când un utilizator le accesează, site-ul îi oferă versiunea cache a paginii de pe serverele Google.

AMP permite site-ului tău să se încarce mai repede și garantează un UX (experiența utilizatorului) mai bun, dar dezavantajele sale ridică câteva întrebări serioase:

  • Ești dispus să donezi o parte din veniturile din publicitate?
  • Poți trăi fără tabele și diagrame în Google Analytics?
  • Sigur dorești să depinzi de memoria cache Google?

Nu sunt întrebări ușoare, dar trebuie să le analizezi și să le iei în considerare în detaliu. Dar, înainte de a face asta, ar trebui să compari AMP și designul Responsive.

AMP vs Design Responsive

Design-ul responsive este o necesitate, fără aceasta, pur și simplu nu vei obține suficient trafic. Însă, mai are vreun rost să investești în design responsive când a apărut AMP?

Răspunsul este DA.

AMP are multe avantaje, cum ar fi timpi de încărcare mai rapizi, UX mai bun și un decalaj de încărcare mai mic. În teorie, Google AMP este ușor de instalat. Tot ce trebuie să faci este să adăugi o linie de cod sub eticheta „canonică” din antetul paginii.

Ca unul dintre avantaje, Google AMP îți permite să implementezi o versiune mobilă deja complet funcțională a site-ului, fără prea mult efort. Alege doar paginile cu cea mai mare prioritate pentru tine și apoi adaugă câteva etichete și linii de cod suplimentare. Nu uita să verifici paginile după aceasta cu instrumentele Google pentru codul corect și structura corectă a datelor.

Cum se implementează AMP

Dacă utilizezi WordPress, Joomla, Drupal, atunci poți instala oricând un plugin suplimentar. Există multe plugin-uri care îți vor facilita implementarea acestei tehnologii pe blogul tău. 

Poți încerca  AMP pentru WordPress și adevărul este că este destul de bun. Ai multe opțiuni de configurare și poți alege dintre mai multe teme disponibile. Un posibil dezavantaj îl reprezinta eventualele conflicte cu alte plugin-uri prezente pe site. 

Alta opțiune? – să adaugi manual toate etichetele și codul, dar este nevoie de mult timp. 

Dacă Google va pune un accent si mai mare pe AMP, atunci ar trebui să iei în considerare implementarea tehnologiei pe pagini importante ale site-ului. De exemplu, poți traduce informații despre companie, poți face postări pe blog, pe pagina de contact și alte pagini informative similare în format AMP. 

Concluzie

Dacă paginile mobile ale site-ului tău se confruntă cu o rata de respingere ridicate și o implicare scăzută a vizitatorilor din cauza vitezei lente de încărcare a paginii, atunci crearea de pagini AMP este o soluție bună.