Atunci când dorești să realizezi un magazin online, întrebarea la care trebuie să găsești cel mai bun răspuns este: cum alegi platforma de ecommerce cea mai potrivită pentru afacerea ta? La ora actuală există numeroase posibilități, pentru orice buget și pentru orice pretenții. Tocmai de accea, înainte de a porni la drum trebuie să știi cât mai multe detalii atât despre oferta disponibilă, cât și despre ceea ce îți dorești de la afacerea ta.

Cum alegi platforma ecommerce

Printre cele mai importante aspecte menționăm pentru început, tipul și anvergura afacerii, numărul de produse, piețele pe care dorești să vinzi, modalitatea de livrare și de plată, canalele de promovare. În funcție de aceste detalii minime poți opta pentru o platformă ecommerce open source, SaaS (Software as a Service) – hosted sau custom.

La ora actuală există multe variante de platforme de ecommerce, inclusiv din cele create special pentru piața din România, care pot fi folosite pentru orice formă de magazin online, oricare ar fi tipul sau modalitatea sa de fucționare. Ele pot fi gratuite, cu opțiuni mai avansate, plătite, pe bază de abonament sau complet pesonalizate. În funcție de nevoile specifice, fiecare dintre acestea prezintă avantaje și dezavataje. Important este să o identifici pe cea care se adaptează cel mai bine preferințelor și intereselor tale.

Care sunt principalele tipuri de platforme ecommerce cu avantajele și limitările lor?

Platforma ecommerce Open Source

Acest tip de platformă, este unul dintre cele mai apreciate tipuri de platformă. Fiind vorba despre un program, asupra acestuia se pot efecta o serie de modificări și ajustări, foarte utile pentru a răspunde anumitor nevoi. Comunitățile impresionante constituite în jurul lor au contribuit mult la rezolvarea problemelor semnalate și la îmbunătățirea calității produsului. Experiența utilizatorului este mereu în centrul atenției. Printre cele mai utilizate astfel de platforme menționăm: WooCommerce, Magento, PrestaShop, OpenCart.

De cele mai multe ori sunt considerate platforme gratuite, însa acest lucru nu este obligatoriu. Cele mai multe dintre ele dispun atât de o versiune aproape gratuită, foarte utilă pentru un magazin online cu funcționalități de bază, dar și de o versiune premium, plătită, ce vine cu module mai avansate și mai performante.

WooCommerce (WordPress) este o platforma open source ce poate fi folosită de un magazin online care nu vinde foarte multe produse și care pune accentul pe adăugarea de conținut specific, mai bogat. WooCommerce poate fi considertată o extensie a platformei WordPress, ce îi permite acesteia vânzarea de produse. Ea poate fi personalizată și adaptată în foarte multe moduri, dispunând de funcționalități multiple și mereu actualizate.

Magento este cea mai populară platformă pentru magazine online, bucurându-se de o comunitate foarte mare. Dacă ești proprietarul unui magazin online cu multe produse și amplu, Magento este platforma cea mai potrivită și cea mai recomandată. Aceasta dispune de numeroase funcționalități de bază gratuite, dar și de extensii și module plătite. Este relativ ușor de optimizat pentru motoarele de căutare.

PrestaShop este de asemenea o platformă ecommerce forte apreciată și foarte populară. Ea permite crearea foarte facilă a unor magazine online, cu multe produse și este extrem de prietenoasă cu utilizatorii. Este foarte utilă pentru cei care vor să ofere un comparator de produse și o modalitate cât mai simplă de finalizare a cumpărturilor.

OpenCart este o platformă ecommerce apărută mai târziu pe piață, motiv pentru care comunitatea de care se bucură este mai restrânsă. Însă prezintă o serie de caracteristici care o fac foarte apeciată de către cei care doresc o platformă cu instalare ușoară, care consumă cât mai puține resurse. Ea este o soluție foarte practică, complexă și adaptată pentru a realiza un magazin online performant și actual. De asemenea, permite implementarea mai multor limbi de utilizare.

Care sunt principalele avantaje ale platformelor open source:

  • sunt gratuite, dar pot avea și opțiuni plătite
  • datorită numărului mare de utilizatori există suficiente informații pentru a afla cum funcționează
  • sunt îmbunătățite în permanență
  • pot fi controlate în totalitate de cel care le folosește
  • au funcționalități muliple.

Care sunt principalele dezavantaje ale platformelor open source:

  • necesită servicii de gazduire
  • este nevoie în cele mai multe cazuri de un specialist în programare HTML, PHP
  • este nevoie de actualizări permanente și de mentenanță realizată de o firmă specializată
  • variantele premium implică anumite costuri.

Platforma ecommerce tip SaaS (Software as a Service)

Acest tip de platformă ecommerce numit și hosted este o platformă gazduită de către dezvoltatorii ei. În cazul acestui tip de platformă, cei care aleg să o folosească trebuie să plătească un abonament lunar fix sau/și un anumit comision din vânzările realizate prin intermediul acestei platforme. La acest tip de produs, există în unele cazuri și posibilitatea de a-l testa înainte. Printre cele mai apreciate astfel de platforme amintim: Shopify, Blugento, BigCommerce, Wix, iar în Romania: ShopMania, ContentSpeed.

Shopify este o platformă ecommerce cu un design foarte atrăgător, extrem de populară pentru cei care vor să-și implementeze un modul ce permite crearea magazinului online direct pe Facebook.

Blugento este o platformă ecommerce concepută de români pentru piața națională, ce are la bază platforma open source Magento, adaptată de o echipă de profesioniști. Astfel Blugento este o soluție ideală pentru toți cei care preferă platforma Magento, dar nu au bugetul necesar pentru a serviciile tehnice necesare. Există un tarif de implementare și un abonament de folosire lunară.

BigCommerce este o platformă foarte asemănătoare cu Shopify. Avantajele în raport cu aceasta ar putea a fi o serie de funcționalități mai avansate și mai multe posibilități de a crea și altfel de conținut decât cel axat pe imagini.

MerchantPro (fosta platforma ShopMania BIZ) este o platformă ecommerce personalizată, dezvoltată tot de români, pentru piața locală. Design-ul este atrăgător, cu funcționalități variate și optimizat pentru motoarele de căutare. Platforma poate fi încercată gratuit, iar abonamantele au prețuri cât se poate de accesibile.

Care sunt principalele avantaje ale platformelor SaaS:

  • oferă soluții de-a gata
  • costuri previzibile
  • mentenanța, asistența și securitatea garantate de dezvoltatori
  • sunt ușor de implementat
  • sunt scalabile.

Care sunt principalele dezavantaje ale platformelor hosted:

  • costurile cumulate în timp pot fi destul de mari
  • oferă posibilități de personalizare limitate
  • acces mai dificil la conținutul magazinului tău în cazul dorinței de a migra pe o altă platformă.

Platformele internaționale, deși sunt mult mai cunoscute și foarte tentante, prezintă o serie de dezavantaje pentru afacerile locale. Printre cele mai frecvante sunt cele legate de faptul că nu sunt integrate cu furnizori locali de servicii de plata online sau de curierat. De accea, dacă dorești să vinzi pe piața locală, cel mai indicat este să apelezi la dezvoltatorii din Romania. Pachetele lor de produse sunt special create pentru a deservi piața noastră și conțin module conectate la serviciile curierilor și procesatorilor de plăți români.

Platformele de tip hosted sunt cele mai indicate și mai accesibile soluții pentru cei care se află la început de drum sau dețin un business mai mic. Pachetele de bază includ o lista de functionalități suficiente pentru a garanta calitatea unui magazin online performant, cu costuri previzibile și disponibil în cel mai scurt timp posibil.

Spre deosebire de platformele open source unde, deși costul de achiziție pare minim, dar necesită apoi o serie de servicii tehnice și de programare mult mai costisitoare, la platformele SaaS, lucrurile sunt mult mai simple din punct de vedere al accesibilității și posibilității de utilizare. În multe cazuri module disponibile pot fi instalate gratuit, cu minimum de cunoștințe tehnice, prin doar câteva click-uri.

Spre dosebire de o platformă open source, în acest caz nu se oferă acces la spațiu de stocare. Acest lucru înseamnă că nu există control total asupra conținutului magazinului online sau la codul sursa și că vor fi întâmpinate probleme în cazul migrări unui magazin de pe o platformă SaaS pe altă platformă gazduită sau pe una OpenSource.

Costul pentru folosirea unei astfel de platforme poate varia în funcție de numărul de produse, spațiu de stocare, modulele dorite și este de cele mai multe ori oferit printr-un pachet cu un preț fix.

Platforme custom

Aceste soluții sunt în principal dorite de marile companii sau magazine online. Costul de realizare și de mentenanță al unei astfel de platforme este mai ridicat și presupune o echipă de design și programare cu multă experiență. Acestea pot fi împărțite și ele în două categorii, respectiv platforme făcute de la zero sau platforme deja realizate de o echipă, dar fără să fie open source.

Este de preferat să fie aleasă o firmă de web develpment locală, cu care să existe o comunicare foarte bună și care să fie menținută pe toată perioada funcționării magazinului.

Care sunt principalele avantaje ale platformelor personalizate:

  • oferă soluții complete, adaptate și originale
  • mentenanța, asistența și securitatea sunt garantate de dezvoltatori
  • sunt scalabile
  • oferă posibilitatea de a aduga sau de a elimina module
  • acces complet la codul sursă și la conținutul magazinului
  • stocarea informației pe servere dedicate.

Care sunt principalele dezavantaje ale platformelor personalizate:

  • costurile inițiale destul de mari
  • dependență de firma de web design care a realizat magazinul
  • costuri de mentenanță ridicate.

Așadar există numeroase variante de platforme, pentru orice nevoi, pretenții sau buget. Însă cel mai important lucru rămâne evaluarea posibilităților disponibile pe piață la ora actuală și luarea deciziei corecte și adecvate nivelului de devoltare a business-ului online.