Cei mai importanți Factori de Clasare pe Google
Pentru cei care nu știu deja, Google, alături de celelalte motoare de căutare folosesc anumiți factori de clasificare pentru a determina poziția unui website în pagina de rezultate.
Din Articol
ToggleSe aproximează că Google folosește undeva la 200 de factori de poziționare care influențează clasarea în rezultatele oferite.
Google nu face publică această listă așa ca factorii de clasificare au fost determinați prin testarea și monitorizarea site-urilor și paginilor cu rezultate de către firme de optimizare SEO.
Această listă va conține și rezultate demonstrate dar și unii factori care sunt speculații ale unor experți în domeniu.
Unii factori de clasificare sunt mai importanți iar alții mai putin importanți. Sunt factori care nu trebuie să lipsească din optimizarea SEO a site-ului tău, dar și factori de clasare care nu produc vreo schimbare demnă de luat în calcul legată de poziția site-ului tău în Google.
Pentru a face mai ușoară parcurgerea factorilor de clasare i-am împărțit in 5 categorii. Poți face click pe oricare din categoriile de factori Google de mai jos pentru a trece direct la respectivul capitol.
Factori de clasare care țin de link-urile către site
Factori de clasare care țin de interacțiunea utilizatorului cu site-ul
Factori de clasare domeniul web
1. Vârsta domeniului
Conform spuselor lui Matt Cutts, fost angajat Google, acest factor de clasificare are o importanță destul de mica.
“The difference between a domain that’s six months old versus one year old is really not that big at all.”
“Diferența dintre un domeniu de șase luni față de un an nu este deloc așa de mare”.
2. Autoritatea domeniului
Conform acestui factor de poziționare Google, o pagină pe un domeniu cu autoritate va fi mai bine clasată decât o pagină dintr-un domeniu cu mai puțină autoritate.
3. Cuvântul cheie apare în numele domeniului
Un cuvânt cheie în numele domeniului acționează în continuare ca un semnal de relevanță insa impactul acestui factor de clasificare SEO a scăzut față de anii anteriori.
4. Cuvântul cheie este primul din domeniu
Un domeniu care începe cu cuvântul cheie prezintă un mic avantaj față de site-urile care nu au respectivul cuvânt cheie în domeniul lor (sau cuvântul cheie este prezent la mijlocul sau sfârșitul numelui de domeniu).
5. Perioada pe care este înregistrat domeniul
Acest factor de clasare este luat în calcul în stabilirea legitimității website-ului, domeniile cu o dată a expirării cât mai in viitor au un avantaj față de cele prelungite cu cate un an de exemplu.
Acest brevet Google explică mai pe larg:
“Domeniile valoroase (legitime) sunt adesea plătite cu mai mulți ani în avans, în timp ce domeniile de acces (nelegitime) sunt rareori folosite pentru mai mult de un an. Prin urmare, data la care un domeniu expiră în viitor poate fi folosit ca un factor în prezicerea legitimității unui domeniu. “
Pentru înregistrare si prelungire domenii folosește butonul de mai jos.
6. Cuvântul cheie în Subdomeniu
Conform testelor efectuate de experții de la mai multe firme SEO reiese că un cuvânt cheie care apare în subdomeniu poate îmbunătăți poziția în clasament .
7. Istoricul domeniului
Acest factor de clasificare, istoricul domeniului, are relevanță doar când cumperi un domeniu care a mai fost folosit. Acest istoric se poate dovedi unul pozitiv sau negativ în funcție de fostul webmaster și intențiile acestuia în legatura cu site-ul. Daca ai cumparat un domeniu expirat sau de la licitatie trebuie sa verifici dacă nu cumva acel website a fost folosit pentru spam, caz în care din cauza penalizărilor nu vei putea urca niciodată site-ul în rezultatele căutarilor pe Google.
8. Exact Match Domain
EMD reprezintă folosirea cuvântului cheie exact în denumirea site-ului, spre exemplu CumparaAdidasiOnlineIeftini.ro
Desi poate părea un avantaj, au trecut zilele când reușeai să te clasezi pe primele poziții din google doar cu un astfel de nume de domeniu, câteva linkuri spam și conținut slab.
Site-urile cu autoritate vor folosi numele brandului în domeniu, uneori alături de un cuvânt cheie.
9.Proprietarul domeniului
Dacă Google identifică o anumită persoană ca spammer, va examina si celelalte site-uri deținute de acelasi proprietar și va acționa, penalizând site-uri din portofoliu dacă acest lucru se impune.
Factori de clasare la nivel de site
10. Conținutul
Important dacă oferă valoare și informații unice. Google a declarat că este fericit să penalizeze site-urile care nu aduc ceva nou sau util, în special site-uriler cu conținut slab și link-uri de afiliat într-o proporție prea mare.
11. Pagina de contact
Deși mulți proprietari de site-uri nu acordă o prea mare atenție paginii de contact în comparație cu alte pagini alte site-ului, Google a menționat în mai multe rânduri că preferă site-urile cu o “cantitate adecvată de informații de contact”.
Pentru a oferi încredere atât utilizatorilor cât și motorului de căutare o pagină de contact ar trebui să conțină informatii precum numele și datele de identificare ale companiei, adresa, numere de telefon, email sau un formular de contact. De asemena pagina ar trebui să fie ușor de vizualizat și de folosit și de pe dispozitive mobile.
12. Prezența unui Sitemap
Introdus de Google in 2005, Sitemap-ul ajută motoarele de căutare să înțeleagă și să indexeze paginile site-ului mai ușor și mai bine, îmbunătățind vizibilitatea. Acest factor de clasificare, sitemap-ul, mai are și denumirea de protocol de includere, el indicând motoarelor de căutare ce pagini să indexeze.
13. Uptime-ul site-ului
Perioadele de întrerupere precum întreținerea site-ului sau problemele legate de server pot afecta clasarea site-ului. Gazduirea Web de calitate este foarte importantă. Dacă perioada în care site-ul nu poate fi accesat este foarte mare poate duce și la deindexarea acestuia, adica scoatearea completa din rezultatele oferite la cautarile utilizatorilor pe Google.
14. Locația serverului
În primul rând serverul trebuie să fie rapid, iar pentru a obține o viteza cât mai mare este important ca serverul să fie cât mai aproape de cel care accesează site-ul. Locația serverului influențează și poziția pe care site-ul se situează în diferite regiuni geografice. Este deosebit de importantă pentru căutările locale.
15. Certificat SSL
Certificatul SSL oferă securitate utilizatorilor site-ului și contribuie la încredere și prin simpla prezență a lacătului verde afișat în browser lânga adresă.
Din 6 august 2014, Google a confirmat faptul că utilizează HTTPS ca semnal de clasificare.
16. Termeni de utilizare și pagina de confidențialitate
Desi nu influențează în mod direct poziționarea site-ului, aceste două pagini ajută Google să catalogheze un site drept un membru de încredere al internetului.
17. Site optimizat pentru mobil
Cu mai mult de jumătate din toate căutările efectuate de pe dispozitive mobile, Google dorește să vadă că site-ul dvs. este optimizat pentru utilizatorii de smartphone și tabletă. Mai mult, Google a început să penalizele site-urile care nu sunt prietenoase cu dispozitivele mobile.
Citește și De ce ai nevoie de un website responsive, optimizat pentru dispozitivele mobile?
18. YouTube
Nu există îndoială că videoclipurile YouTube beneficiază de tratament preferențial în pagina de rezultate a motoarelor de căutare (SERP) , probabil și datorită faptului că YouTube aparține Google.
Pe lânga efectul pozitiv deloc neglijabil pentru SEO pe care il poate avea prezenta pe YouTube, este de remarcat faptul că această platformă video a devenit un foarte important motor de căutare, poziționat chiar pe locul al doilea conform unor surse.
19. Utilizarea ușoară a site-ului
Un site dificil de utilizat sau de navigat poate afecta poziția acestuia în mod indirect prin reducerea timpului petrecut pe site, a numărului de pagini deschise și a ratei de respingere (Bounce rate), toți aceștia fiind factori importanți în stabilirea ierarhiei de către Google.
20. Recenzii utilizatori
Se consideră că reputația site-ului pe platforme de review joacă un rol important în algoritmul Google.
Acest lucru devine extrem de important în căutarea locală, ajutând afacerile să obțină poziții de top chiar și fără foarte multe linkuri spre site-ul companiei.
Factori de clasare Google la nivel de pagină
21. Cuvântul cheie în titlul paginii
Deși nu mai oferă aceeași valoare ca în trecut încă este un semnal important de Optimizare SEO internă.
22. Cuvântul cheie în startul titlului paginii
Paginile ale căror titlurile încep cu un cuvânt cheie tind să aibă o performanță mai bună decât cele cu cuvântul cheie spre sfârșitul titlului.
23. Cuvântul cheie în descrierea paginii
Google nu folosește descrierea paginii ca semnal direct de clasificare. Cu toate acestea, eticheta descriptivă poate influența rata de click, ceea ce reprezintă un factor de clasificare important.
24. Cuvântul cheie apare în tagul H1
Tagurile H1 sunt văzute ca al doilea titlu al paginii. Împreună cu acesta, Google utilizează tagul H1 ca pe un semnal de relevanță secundară. Același impact pozitiv asupra pozitiei in căutări îl pot avea si tagurile H2-H3 folosite ca subtitluri.
25. Proeminența cuvintelor cheie
Un cuvânt cheie care apare în primele 100 de cuvinte ale conținutului unei pagini este corelat cu o creștere în clasamentul Google.
26. TF-IDF
Se referă la cât de des apare un anumit cuvânt pe o pagina. Cu cât mai des acest cuvânt apare pe o pagină, cu atât este mai probabil ca pagina să fie legată de acel cuvânt, totuși evitați supraoptimizarea și repetarea inutilă a cuvântului cheie, acest lucru va duce la penalizarea paginii.
27. Lungimea conținutului
Paginile care au conținutul mai bogat în cuvinte este preferat de algoritmul de clasare Google în comparație cu articolele mai scurte, superficiale. Mai multe studii despre factorii de clasificare au constatat că lungimea conținutului a fost corelată cu poziția în pagina cu rezultate de căutare Google.
28. Folosirea unui cuprins al paginii
Utilizarea unui cuprins în pagina site-ului poate duce la o mai bună înțelegere a textului de către Google și la apariția de site-link în pagina de rezultate.
29. Densitatea cuvintelor cheie
La fel ca la punctul 26, acest factor, care și-a pierdut din putere în ultimul timp, poate fi utilizat de Google pentru a determina topicul unei pagini web. Cum vă sfătuiam și mai devreme…nu exagerați cu cuvintele cheie!
30. Pagina acoperă subiectul în profunzime
Există o corelație cunoscută între profunzimea textului și poziția în clasamentul Google. Prin urmare, paginile care acoperă un subiect in totalitate au probabil un avantaj față de paginile care acoperă un subiect doar parțial.
31. Viteza de încărcare a paginii
Google, dar și alte motoare de căutare folosesc viteza de încărcare a paginilor ca factor de clasificare. Aceștia vă pot estima viteza site-ului destul de precis pe baza codului HTML al paginii site-ului.
Google mai poate să utilizeze si datele utilizatorilor browserului Chrome pentru a obține o mai bună apreciere a duratei de încărcare a unei pagini.
32. Google Hummingbird
Hummingbird este un algoritm imbunătățit ce oferă rezultate de căutare mai rapide și mai exacte. Acest algoritm a ajutat Google să depășească cuvintele cheie. Datorită Hummingbird, Google poate înțelege mai bine subiectul unei pagini web.
33. Conținutul duplicat
Conținutul identic pe același site (chiar si cu ușoare modificări) poate influența în mod negativ vizibilitatea unui site pe motoarele de căutare.
34.Optimizarea imaginilor
Imaginile trimit semnale foarte importante de relevanță către motoarele de căutare atât prin numele lor de fișier cât și prin titlu, textul alternativ (alt text), descriere și capțiune.
35. Actualitatea conținutului
Update-ul Google Caffeine favorizează conținutul publicat recent sau actualizat, în special pentru căutările sensibile la timp. Pentru a sublinia importanța acestui factor, Google afișează data ultimei actualizări a unei pagini la anumite rezultate.
Deși Google preferă conținut proaspăt, o pagină mai veche care este actualizată în mod regulat poate depăși o pagină mai nouă în rezultate.
36. Amploarea actualizărilor conținutului
Semnificația modificărilor servește și ca factor de prospețime. Adăugarea sau eliminarea secțiunilor întregi cântărește mai mult în vederea poziționarii pe Google decât schimbarea ordinii câtorva cuvinte sau coreactarea unor greșeli din text.
37. Istoricul actualizărilor
Frecvența actualizărilor paginilor joacă si ea un rol destul de important în prospețimea paginii. Aceasta se refera la cât de des a fost actualizată pagina în timp.
38. Calitatea link-urilor externe
Mulți Experți SEO consideră că adăugând link-uri externe către site-uri cu autoritate ajută la trimiterea semnalelor de încredere către Google. Acest factor de clasare nu a fost demonstrat, dar cu siguranță există ceva adevăr la mijloc.
39. Numărul de link-uri externe
Chiar dacă link-urile sunt către site-uri de calitate, relevante subiectului, prea multe trimiteri către alte site-uri de pe o pagină pot afecta poziția în căutari a paginii respective.
40. Numărul de link-uri interne către o pagina
Daca o pagină beneficiază de mai multe linkuri interne către ea poate indica motorului de căutare importanța sa față de alte pagini de pe site.
Linkurile de pe paginile importante ale site-ului au un efect mai mare asupra poziției in SERP decât paginile noi sau fără autoritate.
41. Link-uri nefuncționale
Prea multe link-uri întrerupte pe o pagină pot semnala un site neglijat sau abandonat. Acest aspect este considerat de Google un factor important în evaluarea calității paginilor și implicit așezarea acestora în pagina de rezultate.
42. Gramatica și ortografia
Gramatica și ortografia corectă reprezintă un semnal care indică un conținut de calitate ducând la o poziționare mai bună in detrimentul site-urilor cu conținut preponderent de o calitate îndoielnică.
43. Conținut original
Daca textul este copiat dintr-o altă pagină indexată poate duce la o poziție slabă în căutari sau poate fi omisă complet din rezultatele afisate.
44. Update pentru dispozitive mobile
Mobilegeddon a recompensat paginile optimizate corespunzător pentru dispozitivele mobile.
45. Conținut ascuns în spatele filelor
Dacă utilizatorii trebuie să facă click pe o filă pentru a afișa o parte din conținutul paginii află că acel conținut nu poate fi indexat. Asta inseamnă că pentru Google nici nu există pe pagina. Chiar dacă poate arăta mai bine vizual, nu merită riscul ca acel conținut să nu fie citit de vizitatori si indexat de Google.
46. Multimedia
Imaginile, videoclipurile și alte elemente multimedia pot acționa ca un semnal de calitate a conținutului.
47. Link-uri afiliere
Acest tip de linkuri, de exemplu cele din profitshare sau 2performant nu vor afecta clasarea site-ului. Problema este, ca și în alte cazuri, să existe moderație. Dacă împânzești pagina de link-uri iar conținutul este puțin spre deloc cu siguranță nu va arăta bine în ochii Google și nici ai cititorului.
48. Erori HTML / Validare W3C
Dacă site-ul tau conține o mulțime de erori HTML sau o codare neglijentă, poate fi un semn al unui site de calitate slabă. Multă lume din sfera SEO crede că o pagină bine codată este utilizată ca semnal de calitate, ducând la o clasare mai bună.
Daca dorești să vezi câte erori are site-ul tău poți verifica la validator.w3.org
49. Lungimea adresei URL
Adresele URL excesiv de lungi pot afecta vizibilitatea pe motorul de căutare a unei pagini. Mai multe studii din industrie au constatat că adresele URL scurte tind să aibă un ușor avantaj în rezultatele căutării pe motorul de căutare Google.
50. Cuvânt cheie în URL
Este considerat un factor de clasificare cu efect foarte mic dar alături de altele poate ajuta.
51. Liste cu numere
Listele numerotate vă ajută să grupati conținutul pentru cititori, devenind mai ușor de parcurs. Google preferă un conținut bine structurat și usor de citit oferind un mic avantaj paginilor care respectă aceste reguli.
Factori de poziționare care țin de link-urile către site
52. Vechimea domeniului care trimite link-ul
Backlink-urile de la domenii cu vechime pot fi mai puternice decât domeniile noi, influențând în mod pozitiv clasificarea pe Google.
53. Domenii unice
Numărul de domenii de la care primești link-uri către site-ul tău este unul dintre cei mai importanți factori de clasificare ai algoritmului Google.
54. Numărul de linkuri de la IP-uri separate C-Class
Legăturile din adrese IP separate de clasă-c sugerează o variație mai mare de site-uri care fac legături spre conținutul paginilor tale, ceea ce poate ajuta în clasament .
55. Numărul de pagini care trimit link
Numărul total de pagini de legătură, chiar dacă sunt și din același domeniu oferă un impact pozitiv asupra clasamentului din pagina de rezultate.
56. Textul Link-ului
Textul de ancorare(Anchor Text) este mult mai puțin important decât era acum câțiva ani, iar când este supraoptimizat, acționeaza ca un semnal de spam. Cu toate acestea textul de ancoră bogat în cuvinte cheie trimite în continuare un semnal puternic de relevanță în doze mici.
57. Alt tag – link-urile imagine
Alt text acționează ca text ancoră pentru imagini oferind aproximativ aceleasi avantaje în ce privește clasarea în pagina de rezultate Google.
58. Autoritatea (PageRank)
Autoritatea paginii care oferă link-ul a fost un factor care influența intr-o măsură foarte mare poziția pe Google. În zilele noastre, rămâne în continuare extrem de important chiar dacă și-a mai pierdut din putere.
59. Link-uri de la concurență
Dacă reușești să obți link-uri din alte pagini care concurează pentru aceleasi cuvinte cheie în pagina de rezultate acestea se pot demonstra extrem de valoroase.
60. Diversitatea tipurilor de link-uri
Dacă ai un procent nenatural de link-uri care provin dintr-o singură sursă, gen profiluri pe forumuri, comentarii pe blog, poate fi un semn de activitate spam. Pe de altă parte, legăturile din surse diverse reprezintă un semn al unui profil de legătură naturală.
61. Link-uri în context
Linkurile încorporate în conținutul unui text sunt considerate a avea o influneță mai mare asupra rezultatelor de căutare decât legăturile dintr-o pagină goală sau găsite în altă parte a paginii.
62. Text ancoră intern
Textul de ancoră intern este un alt semnal de relevanță chiar dacă legăturile interne au o greutate mai mică decât textul ancoră provenit de la site-uri externe.
63. Titlul link-ului
Textul care apare când treceți peste un link este folosit și el ca un semnal slab în alcătuirea clasamentului SERP.
64. TLD – Top Level Domain
Obținerea de linkuri de la domeniile cu extensii precum (.de, .it, .co.uk) te poate ajuta să te poziționezi mai bine în țara respectivă.
65. Linkuri relevante
Un link dintr-un site aflat într-o nișă similară este semnificativ mai puternic în influențarea clasificării decât o trimitere dintr-un site complet diferit. Un link dintr-o pagină relevantă transmite și mai multă valoare.
66. Vârsta backlink
Potrivit unui brevet Google, legăturile mai vechi au o putere de influențare a poziționării mai bună decât backlink-urile noi.
67. Site-uri consacrate vs link-uri din bloguri spam
Din cauza exploziei rețelelor de bloguri, Google oferă mai multă greutate legăturilor provinite de la site-uri “serioase” decât celor de pe bloguri create special pentru spam. Google folosește inteligența artificială pentru a face diferența între cele două.
68. Profil de link-uri natural
Un site cu un profil de link-uri natural, cu influențe cât mai mici ale proprietarului site-ului, se va clasifica mai bine și fără fluctuații foarte mari ale pozițiilor în urma actualizărilor de algoritmi decât unul care a folosit în mod evident strategii de pălărie gri si negră pentru a construi link-urile.
69. Schema.org
Paginile care acceptă microformat pot obține o plasare mai bună decât site-urile care nu au adoptat această formatare. Înca nu s-a stabilit dacă poziția superioară este un avantaj direct sau rezultă din faptul că paginile cu microformatare au în general o rată de click mai mare în SERP.
70. Conținutul textului cu link
Așa cum relevanța site-ului și poziția in pagină a link-ului aduc un avantaj în clasare și un link dintr-o postare de 1000 de cuvinte va conta mai mult decât un link din interiorul unui fragment de 25 de cuvinte în alcatuirea paginii de rezultate.
71. Calitatea conținutului de unde vine link-ul
Link-ul de pe un site corect din punct de vedere gramatical si ortografic aduc un avantaj în clasare față de cele provenite din site-uri cu conținut de o calitate slabă.
Factori de poziționare SEO care țin de interacțiunea utilizatorului cu site-ul
72. CTR
Rata de clic pentru un cuvânt cheie (Click Through Rate) poate influența pozitia in SERP pentru cuvîntul respectiv dacă are un procentaj bun. CTR reprezintă numărul de afișări împărțit la numărul de clickuri primite de un site.
73. Valoarea CTR organică pentru toate cuvintele cheie
CTR-ul organic al unui site pentru toate cuvintele cheie pe care le clasifică poate fi un semnal de interacțiune cu utilizatorul un așa numit scor de calitate pentru rezultatele organice. Dacă acest procentaj este bun poate duce la creșterea pozițiilor în pagina de rezultate ale căutarii.
74. Rata de respingere (bounce rate)
Rata de respingere poate fi o modalitate prin care Google să-și folosească utilizatorii ca testeri pentru calitatea rezultatelor. Paginile cu o rată ridicată de respingere, adică unde utilizatorii ies din site fără să deschidă altă pagină probabil nu sunt un rezultat foarte relevant pentru respectivul cuvânt cheie.
75. Trafic direct
S-a confirmat că Google utilizează date din Google Chrome pentru a determina câte persoane vizitează site-ul (și cât de des). Site-urile cu mult trafic direct sunt probabil site-uri de o calitate superioară față de site-urile care înregistrează trafic foarte puțin direct. Este evident că prima categorie va primi o clasare mai bună pe motorul de căutare.
76. Utilizatori care revin
Site-urile care au vizitatori care revin periodic pot obține o clasificare mai bună în Google.
77. Bookmark pagină
După cum am mai discutat în acest articol, Google colectează date despre utilizarea browserului Chrome. Paginile care sunt salvate ca bookmark în Chrome pot obține un mic avantaj în clasarea Google.
78. Timpul petrecut pe pagină
Google acordă o atenție deosebită la cât de mult timp stau vizitatorii pe pagina site-ului când ajung acolo dintr-o căutare Google. Cu cât timpul petrecut este mai mare cu atât mai bine este pentru clasarea în pagina cu rezultate de cautare.
Nu uita să dai un share dacă ți-a plăcut!
Dacă vrei să stăm de vorbă despre promovarea afacerii tale alege o modalitate din pagina de contact.