Reușita în mediul online, ca în orice altă activitate, se măsoară prin atingerea anumitor obiective și niveluri de performanță. În funcție de domeniul de activitate și de scopurile vizate, cu cât sunt atinși mai mulți KPI’s (Key Performance Indicators), cu atât spunem că site-ul respectiv și afacerea pe care o reprezintă se plasează mai bine pe traiectoria dorită.

Indicatorii ce vizează performanța online sunt la fel de numeroși ca și provocările cărora trebuie să le facă față business-ul pe care îl reprezintă. De aceea, în cele ce urmează ne-am propus să aflăm ce este un KPI, care sunt cei mai importanți indicatori ce trebuie să fie urmați de o afacere online, care este rolul lor și ce putem face pentru a-i atinge cât mai bine.

Indicatori de performanta KPI in mediul online

Ce este KPI (Key Performance Indicator)?

KPI este un indicator de performanță ce măsoară gradul de atingere a anumitor valori, parametri, obiective de business. Cu alte cuvinte, un KPI este un instrument de măsurare extrem de important pentru a vedea dacă acțiunile întreprinse au reușit să aducă sau să apropie de scopul propus. Obținerea de rezultate pozitive este dovada performanței managementului ales pentru realizarea task-urilor respective.

Ceea ce este important este că acești indicatori ne pot ajuta foarte mult în a vedea care este eficiența activității unei firme, dacă direcția este bună și unde putem interveni pentru a obține rezultate mai bune.

În mediul digital sunt disponibile la ora actuală numeroase platforme și tool-uri care măsoară activitatea site-urilor și strategiilor alese. Datele furnizate indică cu acuratețe din ce în ce mai mare și în timp real care sunt performanțele. Acestea sunt extrem de utile în a ne ajuta să ne orientăm toate intervențiile curente și viitoare.

Printre cele mai utilizat astfel de instrumente pentru SEO menționăm: Google Analytics, Google Search Console, Semrush, Ahrefs, SEO PowerSuite, etc.

Care sunt cei mai importanți KPI’s ce pot fi vizați de o afacere online?

Pentru a obține performanță, este foarte important ca cei care se ocupă de managementul și marketingul unei afaceri să o cunoască cât mai bine. Ei trebuie să știe ce au de făcut pas cu pas pentru a atinge scopurile vizate și să-și construiască o strategie în acord cu acestea. La fel de important este ca acestea să fie măsurabile, realiste, realizabile, stabilite pe perioade determinate și să aibă un impact pozitiv asupra afacerii.

În ceea ce privește o afacerile online, cele mai importante aspecte ce pot fi vizate țin de:

  • notorietatea unui brand
  • promovarea unui serviciu sau categorii de servicii, a unui produs sau categorii de produse
  • a obține un trafic mai bun
  • a avea mai mulți abonați la newsletter
  • a avea mai mulți urmăritori și share-uri pe paginile de social media
  • a identifica canalul de promovare cu cea mai bună rată de conversie
  • a obține un cost de achiziție de noi clienți cât mai mic
  • a avea o bază de clienți fideli cât mai mare
  • a crește valoarea medie a comenzilor primite
  • extinderea bazei de date cu informații despre clienți
  • reducerea bounce rate
  • diversificarea categoriilor sau numărului de produse aflate în ofertă
  • diminuarea numărului de retururi
  • scaderea numărului reclamațiilor și nemulțumirilor clienților
  • SEO on page și off page performant
  • un ROI cât mai bun
  • a obține o creștere a afacerii cu un anumit procentaj etc.

Așadar, în funcție de domeniu și de specificul acestuia, pot fi urmăriți numeroși indicatori de performanță. Însă pentru a-i putea atinge este nevoie de acțiune și măsuri concrete.

Ce rol are un KPI pentru o afacere?

Pentru a putea spune că am făcut sau realizat ceva, mai întâi trebuie să stabilim care este lucrul sau scopul pe care îl avem de îndeplinit. Apoi, în funcție de acesta, să căutăm căile și metodele de a-l realiza, să precizăm timpul pe care îl avem la dispoziție și să vedem care sunt măsurile concrete pe care le avem de luat. Iar la final, să evaluăm rezultatele obținute. Doar astfel putem măsura concret valoarea acțiunilor noastre.

Pentru a fi performantă, o afacere online are nevoie să-și stabilească anumite ținte. Acestea trebuie să fie gândite încă de la începutul afacerii. Ele dau direcția în care se va orienta afacerea și sunt puncte de reper pentru a vedea dacă proiectul decurge așa cum am stabilit. Pentru a avea un parcurs lin, cu cât mai puține elemente imprevizibile și cu soluții pentru cât mai multe provocări, avem nevoie de realizarea unei strategii de promovare, marketing sau dezvoltare pe termen scurt, mediu și lung.

Astfel rolul indicatorilor de performanță – KPI – este tocmai acela de a ne servi drept instrument de măsurare și evaluare a acțiunilor întreprinse și de orientare a lor pe viitor pentru a susține și dezvolta o afacere online. În funcție de datele obținute putem vedea dacă am făcut bine, ce este de făcut pentru a avea în continuare rezultate pozitive și chiar de a face lucrurile să meargă și mai bine.

Ce putem face pentru a atinge un KPI propus?

Primul lucru pe care îl avem de făcut pentru a atinge performanța este acela de a ne antrena și de a acționa pentru a atinge un scop propus. Chiar dacă rezultatele dorite nu ne ies bine din prima, putem măcar vedea unde am greșit, ce putem schimba, care sunt soluțiile disponibile, ce avem de făcut în continuare pentru a ajunge la ceea ce urmărim de fapt.

În al doilea rând trebuie să fim siguri că ceea ce ne dorim este măsurabil și datele dorite ne pot fi furnizate. Dacă, de exemplu ne dorim mai mulți clienți, trebuie să vedem care este profilul publicul nostru țintă și care sunt acele demersuri care ne pot asigura vizibilitatea dorită. Apoi trebuie să căutăm acele metode și canale care ne pot aduce cât mai bine în fața clienților vizați. Acestea trebuie să ne ofere atât posibilitatea de a avea date în privința publicului targetat, cât și pe aceea de a estima ce rezultate pot produce mijloacele de promovare puse la dispoziție. 

În al treilea rând, pentru a ști dacă acțiunea întreprinsă a avut succes sau a produs efectele scontate trebuie să stabilim o perioadă pentru derularea campaniei și să avem informații despre indicator atât la debutul demersului, cât și la încheierea lui. 

În al patrulea rând trebuie să fim realiști. Dacă ne dorim ca în trei luni de la lansarea unui magazin online pe un domeniu cu mare căutare, cum ar fi cel de produse electronice sau de haine, să ajungem pe prima pagină, s-ar putea să avem o mare dezamăgire. Creșterea în căutările organice are de cele mai multe ori nevoie de mult mai multe luni de măsuri pentru a produce rezultate și de un buget destul de costisitor.

În al cincilea rând trebuie să fim mereu la curent cu cele mai noi tendințe în materie de promovare, canale aflate la mare căutare, instrumente care produc cea mai bună rată de conversie, modalități de achiziție de noi clienți la cele mai avantajoase prețuri etc. Și chiar dacă nu putem să ținem pasul cu toate noile modificări și date disponibile, să fim mereu creativi și cât mai aproape de publicul vizat. 

În al șaselea rând, în funcție de scopul vizat și de domeniul de activitate, limitați vă doar la parametri și indicatori care sunt cu adevărat importanți pentru afacerea voastră. La ora actuală există sute de platforme și tool-uri cu mii de indicatori și date, însă numai câteva dintre acestea vă sunt utile. Dacă veți căuta să țineți seama de prea multe date și nu vă veți limita target-urile propuse, veți ajunge la multă confuzie și deznădejde. Optați doar pentru metrici care au un real impact asupra businessului.

În al șaptelea rând, folosiți pentru evaluarea rezultatelor aceleași platforme pe care le-ați folosit la începutul demersului. Doar astfel veți avea rezultate concrete și veți putea vedea dacă există progrese. Chiar dacă platforme diferite oferă informații asemănătoare, este foarte posibil ca datele obținute să difere și să vă modifice perspectiva asupra performanței obținute.

Ar mai fi multe de spus. Însă, având în vedere scopurile specifice afacerii voastre, cel mai bine este să acționați în vederea atingerii parametrilor cei mai importanți pentru susținerea și prosperitatea afacerii voastre. Un trafic mai mare, mai multe share-uri și like-uri pe rețelele de socializare etc. dacă nu produc și conversie nu vă sunt de un real ajutor. Indicatorii de vanitate, vanity metric cum mai sunt ei numiți, nu aduc neapărat și mai multe vânzări. Este foarte greu să fiți mereu la curent cu toate și să atingeți la același nivel de performanță toate țintele posibile.

Concluzie

Performanța în mediul online presupune atingerea anumitor KPI’s. În funcție de specificul afacerii, de intențiile de promovare și dezvoltare, este bine să plecați mereu la drum cu obiective stabilite și să urmăriți în permanență felul în care vă raportați la ele. Dacă vă orientați acțiunile după parametrii care sunt cei mai importanți și care produc cea mai bună conversie, nu aveți de ce să vă fie teamă pentru viitorul afaceri voastre.

Nu date abstracte, ci clienții sunt cea mai importantă țintă pentru un business și pe ei trebuie să-i vizați cât mai bine în toate strategiile pe care le concepeți.