Definiție, istoric și listă motoare căutare

Modul de a accesa informațiile s-a schimbat radical o dată cu apariția motoarelor de căutare și, trebuie să recunoaștem, astăzi viața noastră este de neconceput fără ele. La ora actuală există o cantitate uriașă de informații, care se schimbă și se completează zilnic și la care ne dorim să avem acces cât mai rapid. Tehnologia dosponibilă și instrumentele pe care le folosim sunt din ce în ce mai varite și mai performante, iar motorul de căutare ales trebuie să fie cel mai potrivit pentru a ne aduce instantaneu informațiile care ne sunt cele mai utile.

Deoarece cele mai multe dintre dispozitivele pe care le folosim vin cu anumite programe preinstalate, cei mai mulți dintre noi apelează adesea la un singur motor de căutate, cel mai frecvent fiind Google Search. Însă cei care sunt mai familiarizați cu domeniul, știu că există zeci de astfel de motoare, care sunt specializate pe anumite tipuri de interogări, cum ar fi motoare de căutare pentru imagini, motoare de căutare multimedia, motoare de căutare pentru hărți, motoare de căutare pentru blog-uri, bazate pe securitate/intimitate, motoare de căutare P2P, motoare de căutare destinate copiilor etc. .

Ce este un motor de căutare?

 Ce este un motor de căutare?

Un motor de căutare este un program la care putem apela pentru a căuta și accesa informații care ne interesează de pe internet sau World Wide Web. Acest motor de căutare are și capacitatea de a inspecta și stoca o cantitate impresionantă de informații, în funcție de o serie de criterii proprii. Căutarea se poate realiza după un cuvânt, după o expresie, printr-o întrebare etc. Pentru a fi competitiv, motorul de căutare ales trebuie să ne ofere acces rapid la o cantitate mare și relevantă de informații.

În prezent există aproximativ 1,8 miliarde de site-uri. Conținutul prezent pe o bună parte dintre aceste site-uri este extrem de dinamic și cunoaște modificări și updatări zilnice. Răspunsul dorit este așteptat să vină în mai puțin de o jumătate de secundă, oricât de complexă ar fi căutarea. În funcție de o serie de algoritmi extrem de complecși, unele site-uri se bucură de o mai bună vizibilitate decât altele. Există și o mulțime de site-uri inactive sau care nu dispun de servicii SEO și pe care, din cauza lipsei de interes, motoarele de căutare le așează din ce în ce mai jos în relevanța căutărilor.

Care sunt elementele principale ce intră în alcătuirea motoarelor de căutare?

În principal în alcătuirea oricărui motor de căutare intră următoarele elemente:

  • un robot de căutare, spider, web crawler, care este de fapt un program care vizitează paginile web ale site-urilor, le scanează și urmărește toate legăturile existente între aceastea și alte pagini ale site-ului sau cu alte site-uri;
  • un index sau un catalog, în care sunt înregistrate toate informațiile despre fiecare pagină web pe care o vizitează robotul, respectiv titlul, adresa paginii, cuvinte și expresii cheie, texte, link-uri. Pentru a avea acces la datelele din site este nevoie de un fișier text (robots.text).
  • un software de căutare, ce permite căutarea prin miliardele de pagini inregistrate în index și oferirea lor în cel mai scurt timp spre a fi accesate de cei interesați, în funcție de relevanță.

Care sunt cele mai importante motoare de căutare folosite la ora actuală?

Care sunt cele mai importante motore de căutare folosite la ora actuală?
Search button on keyboard with soft focus

Cotele de piață arată clar care sunt favoritele. Google este leader-ul greu de detronat, urmat de o serie de alte motoare de căutare utilizate ocazional sau doar în anumite regiuni, precum Microsoft Edge, Bing, Yahoo Search, Ask.com, Aol, DuckDuckGo, Yandex, Baidu etc.. Cert este că în alegere, cele mai importante criterii rămân constant: interfața prietenoasă, ușurința în a accesa rapid informațiile dorite, relevanța și cantitatea datelor afișate.

Iată care sunt cele mai importante motoare de căutare utilizate la ora actuală:

Google

Acesta este cel mai utilizat motor de căutare, indiferent de varianta de display folosită. Cota pentru dispozitive mobile fiind covârsitoare pentru multe regiuni din Europa și din lume. Dacă la momentul lansării sale în 1997, se punea mai mult accentul pe densitatea cuvintelor cheie în anumite pagini, la ora actuală, pentru ordonarea rezultatelor, în calcul intră o multitudine de alte criterii, printre care cele mai importante sunt: relevanța, calitatea conținutului disponibil, numărul de accesări, durata petrecută de un utilizator pe o pagină a site-ului etc..

Astăzi prin intermediul motorului de căutare Google pot fi accesate nu numai pagini web, ci și imagini, video, locații, obiective, firme. Există chiar și o variantă dedicată elevilor numită Google Scholar.

Bing

Apărut în anul 2009, acest motor de căutare este foarte aperciat în Statele Unite ale Americii, dar fiind departe de performanețele exclusiviste ale principalului competitor. Pentru a veni în ajutorul utilizatorilor, ca și Google, folosește o serie de sugestii de căutare extrem de utile. Și acest motor de căutare oferă posibilitatea de a accesa imagini, materiale video, știri de ultimă oră etc..

Yahoo Search

Este un motor de căutare popular în Statele Unite ale Americii, cu o poziție bună și consolidată pe piața de peste ocean. Însă în bună parte rezultatele oferite în căutări se bazează pe o colaborare cu Bing.

Ask.com

Bazat pe un sistem de întrebări și răspunsuri, acest motor de căutare oferă rezultate foarte asemănătoare celor oferite de Bing și Google. Este ușor de folosit și accesibil, fără să atingă totuși performanțele de relevanță a răspunsurilor așteptate de exigenții utilizatori actuali.

Aol

Foarte apreciat la momentul apariției sale, datorită implicării sale într-un mare scandal de scurgere de date privind confidențialitatea căutărilor utilizatorilor, acest motor de căutare este din ce în ce mai puțin utilizat.

DuckDuckGo

Este un motor de căutare foarte simplu și prietenos, mai puțin plin de reclame și publicitate. Acest motor de căutare pune mare preț pe autoritatea și credibilitatea surselor, pe care le afișează pe o singură pagină.

Yandex

Acesta este cel mai folosit motor de căutare din Rusia și țările fostului bloc sovietic, unde este preferat de către o bună parte din populație. Popularitatea se datorează algoritmului folosit, care este unul special conceput și adaptat utilizatorilor de limba rusă, fiind capabil să înțeleagă mult mai bine sintaxa unei propoziții redactate în această limbă și să ofere rezultatele cele mai bune în acest sens.

Baidu

Este motorul de căutare cel mai utilizat în China, unde are o cotă de piață de peste 50%. El oferă o serie de opțiuni și facilități mult mai potrivite pentru utilizatorii de internet din această regiune geografică, are o poziție dinamică și se extinde constant. De altfel este prima companie din China care a fost inclusă în indexul NASDAQ-100.

Alte motoare de căutare, care au funcționat, au fost apreciate și au fost preluate de alte companii sunt: Excite, Wolfram Alpha, SoundHound, Netscape, Altavista, HotBot.

Există așadar opțiuni variate pentru toți doritorii de acces la informații cât mai variate și cât mai apropiate se intențiile lor de căutare.

Câteva statistici interesante despre utilizatorii de internet

 Câteva statistici interesante despre utilizatorii de internet

Datorită accesului la o tehnologie din ce în ce mai performantă, mai ușor de transportat și mai ieftină, la ora actuală numărul utilizatorilor de internet și implicit al celor care accesează informații prin intermediul motoarelor de căutare este într-o continuă creștere. Iată ce spun o serie de statistici furnizate de site-ul Internetlivestats.com din 2018:

La ora actuală există:

  • peste 3,9 miliarde de utilizatori de Internet în lume
  • peste 1,8 miliarde de website-uri
  • aproximativ 213 miliarde de emailuri trimise zilnic
  • aproximativ 5,1 miliarde de căutari zilnice pe Google
  • peste 5,9 miliarde de clipuri YouTube vizualizate zilnic
  • peste 2,2 miliarde conturi active de Facebook
  • peste 4,4 mld de GB de internet consumați zilnic
  • peste 2,9 milioane tone de CO2 emise zilnic datorită Internetului.

Așadar, internetul face parte integrantă din viața noastră și zilnic avem nevoie să accesăm multe informații extrem de utile pentru munca și existența noastră. Tocmai de aceea, în funcție de interesele noastre, va trebui să știm care sunt și să alegem cele mai bune și mai adecvate motoare de căutare.