Succesul unei afaceri se măsoară întotdeauna prin eficiență și atingerea obiectivelor de marketing propuse. De aceea, conceperea unei strategii de marketing în care să fie incluse atât practicile clasice, cât și cele mai noi tendințe din domeniu este singura în măsură să garanteze performanțele vizate. Demersul este unul complex, din care trebuie să facă parte, cu atenție, inteligență și multă imaginație, mixul de marketing, cei 4 P, cei 7 P ai marketingului și tot ceea ce ține de cele mai noi elemente de prezentare și promovare online.

O bună cunoaștere a domeniului de activitate, a produselor, serviciilor și specificului lor, a publicului țintă și a ceea ce preferă el în orice moment, a posibilităților de a veni cât mai bine în întâmpinarea nevoilor și în educarea gusturilor, analiza concurenței etc. vor juca un rol capital în derularea întregului proces.

Creșterea unui business este posibilă doar prin plecarea la drum cu o strategie de marketing bine pusă la punct și prin integrarea unui mix de marketing care să țină cont de evoluția și toate noutățile din domeniu, de ceea ce poate aduce în plus firma voastră față de ceea ce oferă deja piața.

Fără testare și evaluare, identificare oportunități și îmbunătățire permanentă a rezultatelor punerea în practică a unui mix de promovare va fi mult mai puțin interesantă și performantă.

Ce este mixul de marketing? Mixul de marketing definiție

Cunoscut și drept 4 P marketing, mixul de marketing este conceptul considerat un model de strategie de promovare, ce include măsuri, acțiuni și tactici pentru lansarea oricărui produs sau serviciu. El presupune definirea opțiunilor de marketing din punct de vedere al celor 4 termeni cheie esențiali pentru succes, respectiv: Preț, Produs, Promovare și Plasament. Scopul principal este acela de a genera vizibilitate și a ajunge cât mai bine la publicul țintă vizat.

Neil Borden, profesor de marketing la Harvard University, este cel care a apelat pentru prima dată la ideea de mix de marketing, în anii 50. Aceasta a devenit mai târziu ceea ce este cunoscut și astăzi drept conceptul celor 4 P. Prin articolul său intitulat “The Concept of the Marketing Mix” acesta a încercat să arate felul în care companiile pot ajunge mai ușor la consumatori, folosind o serie de elemente de bază și tactici de promovare.

Un alt promotor al conceptul legat de cei 4 P ai mixului de marketing a fost și profesorul de marketing american Edmund Jerome McCarthy, care a analizat și aprofundat această formulată de marketing în lucrarea sa ” Basic Marketing: A Managerial Approach“, în anul 1960. Aceasta a devenit de la publicare o lucrare de referință pentru toate universitățile de marketing.

În zile noastre, ținând pasul cu evoluția și dinamica specifică tehnicilor de marketing, termenul de mix marketing s-a îmbogățit cu noi elemente, fiind adesea cunoscut și drept 7P marketing. Celor 4 elemente de bază s-au adăugat : Persoane (People), Procese și Physical Evidence. Acești noi termeni iau în considerare specificul și varietatea publicului țintă, alegerea celor mai potrivite modalități și canale de prezentare și promovare, dovezi materiale pentru achiziția sau calitatea unui produs sau serviciu.

Care sunt elementele de marketing 4 p?

Care sunt elementele de marketing 4 p

Produsul, Prețul, Promovarea și Plasamentul sunt cei 4 P ai marketingului. Cei 4P sunt factorii cheie implicați în marketingul bunurilor și serviciilor. Cunoscuți mai ales drept mix de marketing, aceste elemente sunt adesea condiționate de factori interni și externi, de evoluția pieței, de percepția clienților finali. Orice afacere, mică sau mare trebuie să-i ia în calcul în orice moment ale dezvoltării sale pentru a se defini mai bine, a câștiga clienți și a se impune în fața concurenței.

O dată cu evoluția nevoilor consumatorilor, a tehnologiei și tehnicilor de marketing predominante, cei 4 P au evoluat și ei, integrând noi elemente, în acord cu preferințele și tendințele specifice publicului și pieței. Astăzi internetul este forța principală, ce ajută companiile să atingă cote de interacțiune din ce în ce mai ridicate între afaceri și consumatori. Persoanele, procesele și evidența fizică sunt unele dintre extensiile cele mai utilizate în folosirea celor 4P.

Pentru performanță și evoluție constantă mixul de marketing al unei firmei trebuie să fie mereu la curent cu ce este nou și țină mereu pasul cu tendințele și exigențele consumatorilor.

Iată care sunt elementele mixului de marketing sau cei 4 P de bază:

👔 Produs

Termenul se referă la bunul și serviciile pe care o companie le include în ofertă. Pentru a putea fi vândute publicului țintă, acestea trebuie să răspundă unei nevoi sau să genereze nevoi noi în interesul clienților. 

Pentru a asigura succesul afacerii, marketerii trebuie să cunoască și înțeleagă cât mai bine ceea ce vând și să fie realiști în privința ciclului de viață al produselor și serviciilor oferite. 

Aceste deziderate sunt tangibile doar prin realizarea unui plan de marketing pentru produs care să ia în calcul toate elementele de bază și etapele de marketing implicate. Produse, clienții și evoluția pieței sunt cele care dictează procesele de marketing.

În cazul unui produs de larg consum, cu tradiție, cum ar fi o băutură răcoritoare sau o varietate de brânză, calitatea reclamelor poate influența direcția de evoluție. Pentru alte produse, cum ar fi telefoanele sau gadgeturi, există o perioadă de lansare, una de explozie și după aceea declinul, până la înlocuirea cu altele, de o nouă generație. Promovarea unui produs pentru nu mai există interes, este sinucidere curată. 

💰 Preț

Prețul este nivelul de cost cu care o firmă trebuie să vândă un produs, pentru a fi și atrăgător și profitabil. Pentru a corespunde cât mai bine așteptărilor clienților, el trebuie să fie realist, corect și proporțional cu noutatea și nevoile momentului.

Mixul de marketing trebuie să găsească propuneri și soluții care să lege cât mai bine prețul unui produs de valoarea acceptată de piață pentru produs. Pentru a garanta succesul unei afaceri el trebuie să fie în acord cu costurile implicate de producere, furnizare, livrare, dar și competitiv în raport cu ceea ce oferă concurența.

Pentru a putea cere un preț mai bun, produsul trebuie să fie lansat și promovat la timp, adecvat, pe un trend ascendent, cu plusuri pe lansare, de sezon, bonusuri  și discounturi bine targetate.

Sunt multe produse care au costuri de lansare foarte mari și care se devalorizează rapid, cum ar fi colecțiile de haine. Dar și produse care își conservă foarte bine valoare în timp, pentru că își păstrează utilitatea și valoare, cum ar fi bijuteriile de lux.

De multe ori prețul este legat de piață și de nevoile consumatorilor. Cu cât sunt mai mulți producători și distribuitori și cererea este în scădere, cu atât prețurile vor fi mai mici. Un produs original, de calitate superioară în serii limitate, va avea o valoare de piață constant ridicată.

Multe companii își definesc strategia de marketing în funcție de preț sau de calitate. Calitatea și prețurile ridicate pot fi surse și de câștig, dar și de pierderi, în funcție de piață, nevoi, situație economică, targetarea potrivită a publicului. Prețurile cele mai mici pentru produse de larg consum garantează mai multe vânzări. Calitatea la un preț bun este strategia cea mai echilibrată.

Testarea pieței și flexibilitatea ofertei de prețuri este o modalitate inteligentă de vânzare. Este dovadă de mult tact și experiență să știți când să faceți creșteri de prețuri și când să faceți discount-uri. Un discount prea mare la un produs mai scump, poate atrage mai mulți clienți, dar poate antrena și suspiciuni legate de calitatea lui.

📊 Promovare

Promovarea include tot ceea ce ține de reclamă offline și online, relații publice, strategii de marketing clasice și multichannel. Scopul principal este acela de a face cunoscut publicului un produs sau un serviciu, de a-l prezenta cât mai interesant pentru a satisface sau crea o nevoie și de a-l vinde cât mai bine. Clientul trebuie atras și convins că merită să plătească un anumit preț pentru a avea produsul sau serviciul promovat.

Pentru o promovare cât mai eficientă, marketerii trebuie să cunoască foarte bine produsul, să știe să-l vândă, să testeze și să identifice cele mai potrivite canale pentru a ajunge la publicul țintă. În ultima vreme online-ul pare să dețină controlul și cele mai importante campanii și bugete de promovare se orientează spre această nouă perspectivă.

În tot acest demers imaginația, strategia, viziunea și creativitatea vor juca un rol important în atingerea obiectivelor de marketing propuse și în creșterea spectaculoasă a  volumului de vânzări. Publicitatea și promovarea bine targetată este noua direcție pentru a crește vânzările și o afacere. Prezența pe cât mai multe canale și acolo unde publicul țintă alege să se informeze și să caute informații și soluții este esențială în întreg procesul de  promovare și de implementare a unui mix de marketing.

De regulă o bună promovare va fi legată de un bun plasament și la audiența potrivită. Dacă reclama sau materialul informativ apare în locul adecvat, rezultatele pozitive se vor simți imediat.

🎯 Plasament și distribuție (Place)

Atunci când o companie pregătește o lansare de produs, alegerea locului și modalității celei mai potrivite de promovare joacă un rol important. Cu cât produsul este adus mai bine în fața publicului vizat, cu atât rezultatele vor fi mai bune. Dacă demersul, canalele și strategia sunt bine alese, rata de conversie și vânzările vor crește sigur și constant.

Reclama, de orice natură, indoor, outdoor sau online făcută cum trebuie și profesionist va juca un rol esențial în întreg procesul de obținere a unei vizibilității mai bune și de creștere a vânzărilor.

În unele cazuri, plasamentul poate să însemne aducerea produsului în magazine cunoscute sau în reclame stradale, investirea în publicitate prin canale offline și online cunoscute, filme, social media, reclame TV, publicarea de articole pe platforme de specialitate cu autoritate, pagini web de cea mai bună calitate etc.

Plasarea cât mai diversificată și identificarea canalelor cu cel mai bun randament vor avea un impact semnificativ asupra rezultatelor mixului de marketing ales.

Supremația internetului, apariția telefoanelor inteligente, aplicațiilor online și mobile, motoarele de căutare, noile modalități de căutare și informare au schimbat enorm componența și dinamica strategiilor de marketing.

De ce să apelați la marketing 4 P?

Pin includerea atentă a celor 4 elemente ale mixului de marketing, produs, preț, promovare, plasament și prin alegerea atentă a modalității, canalului și publicului țintă potrivit, companiile își pot îmbunătății considerabil procesele de marketing, vizibilitatea și eficiența economică.

Locul sau plasarea promovării implică alegerea acelor canale unde publicul potrivit se poate întâlni cu produsele sau serviciile voastre, se poate informa în legătură cu ele, le poate cumpăra. Cele mai folosite astfel de canale sunt în prezent cele care țin de internet. Accesările cele mai frecvențe se fac de pe dispozitive mobile, prin reclame convingătoare și prezență pe rețelele de socializare cu un număr cât mai mare de utilizatori, prin marketplace-uri sau platforme profesionale de servicii.

Prețul este unul dintre factori esențiali care ajută la o bună promovare și poate genera vânzări mai mari. Dacă acesta este corect, în acord cu piața, cu concurența și cu ceea ce își doresc consumatorii, promovarea va duce rapid la rezultatele dorite. Dacă alegerea produsului, calitatea serviciilor și oferta se întâlnesc cu ceea ce cere piața, organizarea campaniei va fi un succes.

Fără produse de calitate sau care să corespundă descrierilor, orice demers de promovare va fi în mare parte inutil. Prezentarea unui produs sau serviciu drept ceea ce este și aducerea lui în atenția clienților interesați este cea mai sigură cale pentru a vinde. Vă puteți vinde produse fie ele de lux, B2B sau pentru publicul larg, dacă știți să alegeți bine forma de prezentare și canalele de prezentare și reclamă.

Fără promovare și un buget dedicat, produsul și prezentarea pot avea de suferit. Testarea și alegerea formelor de promovare cele mai adecvate, va aduce vizibilitate, notorietate și conversie. Oricât de bun și de avantajos ar fi un bun sau serviciu, dacă el nu se bucură de promovarea potrivită, rezultatele vizate vor întârzia să apară. 

Fiecare dintre componentele mixului de marketing are rolul său clar și bine definit, în întreg procesul de promovare a unui produs sau serviciu nou sau de utilitate generală. De aceea, fiecare dintre ele trebuie să fie tratat ca parte integrantă a demersului de susținere și creștere a unui business rentabil. 

Fiecare companie trebuie să aleagă ceea ce se potrivește specificului activității, să aloce un buget corespunzător și să se promoveze prin mijloacele care îi aduc cele mai bune avantaje și un ROI cât mai bun.

Când să folosiți mixul de marketing cei 4 p?

Mixul celor 4P este absolut necesar la debutul unei afaceri și ori de câte ori lansați un produs sau un serviciu nou. El poate fi folosit cu încredere pentru a defini și planifica traiectoria unui business, pentru evaluarea și venirea cu o ofertă nouă pe piață, pentru optimizarea strategiilor de promovare. Nu există nicio limitare sau restricție de utilizare chiar și atunci când lucrurile sunt în desfășurare sau evoluția unei afaceri este anevoioasă sau stagnează de mult timp.

Cei 4P ai marketingului sunt ceea ce este cunoscut drept mixul de marketing. Ei sunt elementele definitorii ce sunt implicate în promovarea oricărui bun și serviciu , care se completează unul cu celălalt și sunt în interacțiune permanentă.

Aprecierea și integrarea corectă a acestor elemente face parte dintr-o abordare dinamică, actuală și inteligentă a strategiilor de marketing.

Care sunt cele mai importante întrebări legate de cei 4 P ai mixului de marketing?

1. Produs/ serviciu

Ce nevoie satisface produsul sau serviciul oferit?
Ce vor clienții de la produsul sau serviciul vostru?
Care sunt detaliile care vin în întâmpinarea nevoilor clienților?
Care sunt aspectele pe care concurența nu le exploatează?
Prețul sau calitatea să fie factorul principal de promovare?
Forma de prezentare a produsului/ serviciului este potrivită?
Cum va fi receptat mesajul asociat produsului?
Ce nume să fie dat campaniei?
Care este prețul cel mai bun pentru ca produsul să fie și atrăgător și competitiv?
Cum pot fi crescute vânzările și profitabilitatea?

2. Plasament

Care este locul sau canalul pe care clienții caută produsul vostru?
Dacă produsul/ serviciul va fi vândut într-un magazin fizic sau online, care să fie și cum să arate acesta?
Care sunt cele mai rentabile canale pe care poți ajunge la cât mai mulți dintre clienții potențiali?
Care sunt modalitățile de promovare pe care să le alegi? Strategii online, târguri, conferințe, marketplace, abonare newsletter, trimitere de cupoane, discounturi, mostre etc.?
Cum puteți fideliza clienții?
Cum puteți retargeta clienții nehotărâți?
Care sunt modalitățile de plasare și promovare a produselor pe care le folosește concurența?
Ce puteți oferi voi în plus clienților, pentru a vă diferenția și a-i câștiga o cotă de piață cât mai bună?

3. Pr

Care este valoare și prețul pentru care un client ar cumpăra produsul/ serviciul vostru?
Care este prețul recomandat pentru o regiune sau pentru o anumită categorie de clienți?
Cât de jos puteți lăsa prețul pentru a avea un produs atrăgător, dar și vânzări în profit?
Ce modalități de atragere financiară a clienților puteți oferi?
Prin ce se diferențiază prețul oferit de tine, de cel al concurenței?
Ce poți oferi în plus pentru a vinde mai mult?

4. Promovare

Care este mesajul cel mai potrivit pe care să-l transmiteți clienților, oricare ar fi canalul de promovare ales?
Care sunt cele mai bune canale pe care vă puteți promova, în funcție de audiență și de buget?
Care este cel mai bun moment pentru a vă promova?
Cum puteți plusa prin campanii unice sau de sezon?
Cum se promovează competitorii voștri?
Când să iei startul pentru a fi cu un pas înaintea competiției?
Cu ce puteți câștiga și reține atenția clienților?
Cum să direcționați bugetul pentru a obține maximum dintr-o campanie de promovare?
Cum să armonizați cât mai bine mesajul promoțional, cu informarea și educarea publicului tău?
Ce vă poate face unic și viral?

Toți cei 4 P ai mixului de marketing sunt interdependenți și merg mereu împreună. Nu contează în ce în ce ordine îi luați, important este să-i integrați cât mai bine pe toți. Și prin alegerile și soluțiile găsite să răspundeți la cât mai multe întrebări posibile.

Ce este 7P marketing?

Ce este 7P marketing?

Diversificarea canalelor de promovare și exigențele din ce în ce mai crescute ale clienților au făcut ca cele 4 elemente clasice ale mixului de marketing să fie completate în timp de ale altele noi. Acestea sunt la fel de importante și de eficiente atunci când sunt integrate și folosite în mod potrivit.

Numit marketing 7P sau 7p în marketing, mixul de marketing extins include și:

👫 Persoane

Orice campanie de promovare a unui produse nu este unidirecțională, de la firmă la clienți, ea este făcută de oameni pentru oameni. Ea se bazează pe interacțiune, activitatea și creația unei echipe de marketing și include obligatoriu identificarea și definirea cât mai precisă a persoanei sau publicului țintă vizat. 

Acest lucru poate fi realizat doar de persoane care cunosc foarte bine afacerea, produsele, servicile, nevoile oamenilor, ce nevoi acoperă produsul, la ce preț și care este profilul clientului principal sau buying persona.

Alegerea potrivită a echipei de oameni care se ocupă de promovare și a publicului țintă reprezintă unele dintre elementele cheie ale mixului de marketing și ale oricărei afaceri de succes.

⚙️ Procese

Nu doar definițiile și principiile trebuie să fie alese bine. Procedurile de implementare și toate procesele implicate sunt la fel de importante pentru gradul de reușită. Campaniile de succes și mixul de marketing potrivite se obțin doar prin măsuri profesioniste, efectuate de oameni cu imaginație, experiență și dedicare.

O afacere prosperă trebuie să livreze calitate în tot ceea ce face. Produsele trebuie să fie bune, promovarea trebuie să corespundă, serviciile, relațiile cu clienții, livrarea, plata și rezolvarea problemelor trebuie să fie efectuate în cele mai bune condiții.

🎟️ Dovada fizică ( Physical evidence)

Oamenii au nevoie de garanții fizice care să confirme achiziția unui serviciu sau bun. Sunt  multe domenii în care o dovadă fizică este singura modalitatea de a arată că dețineți un bun sau serviciu. Printre astfel de dovezi putem menționa: un talon, un cupon, un cont sau cod de utilizator, un certificat fizic pentru a dovedi că am plătit o asigurare, că deținem o participație la o companie, că avem acțiuni la un fond de investiții etc. 

La această categorie putem include și: un flyer, un catalog de prezentare produse, o broșură de prezentare a companiei, un raport anual, un voucher ce va fi livrat tuturor membrilor unui club, asociație, organizație etc. 

Prin cunoașterea și integrarea inteligentă a tuturor acestor elemente ce țin de mixul de marketing, rentabilitatea demersului de promovare și ajungerea la publicul țintă beneficiază de coordonatele necesare, esențiale pentru a oferi mai multă siguranță în vânzarea oricărui produs sau serviciu.

Mixul de marketing cei 7 P și alte abordări

Cei 4P din marketing este doar unul dintre cele mai importante modele de marketing. De-a lungul timpului au fost dezvoltate numeroase alte modele de marketing. Fiecare dintre ele a încercat să optimizeze procesele și să aducă îmbunătățiri acolo unde modelul clasic s-a arătat insuficient.

Printre cele mai importante modele este și modelul lui Boom și Bitner cunoscut drept mixul de marketing 7P, denumit adesea mixul de marketing extins. Acesta include pe lângă cei 4 P esențiali, și persoane, procese și dovezi fizice.

O altă abordare este cea a lui Lauterborn denumită 4 C, ce prezintă mixul de marketing din punctul de vedere ale cumpărătorului, nu din perspectiva vânzătorului. Acest model este construit pe Client cu nevoile și așteptările lui în loc de Produs, pe Cost în loc de Preț, pe Conveniență (potrivire) în loc de Plasare și pe Comunicare în loc de Promovare.

Model celor 4 P este cel mai cunoscut și apreciat model, deoarece conține elementele esențiale ale unui bun mix de marketing. 

Când să apelați la mixul de marketing cei 7 P?

În cazul în care vreți să dezvoltați și să acționați folosind toate instrumentele de marketing disponibile la ora actuală, mixul de marketing ai celor 4P poate să fie înlocuit sau completat cu mixul de marketing al celor 7 P.

Pretențiile utilizatorilor actuali și preferințele în materie de informare și achiziție s-au schimbat semnificativ. Persoana care cumpără este parte integrantă din procesul de promovare. De aceea ea trebuie să fie definită, vizată și evaluată cât mai corect.

La fel de important este și ca procesul de vânzare și toate detaliile care țin de calitate și servicii să fie cât mai bine concepute și cât mai în măsură să vină în întâmpinarea nevoilor și așteptărilor clienților.

Apelând la toate componentele mixului de marketing disponibile în prezent, șansele de reușită în eficientizarea marketingului pot crește substanțial.

Internetul și online-ul sunt noua tendință. Promovarea pe canalele puse la dispoziție de acesta trebuie să integreze și ea toate elementele mixului de marketing clasic 4P, cât și cele care țin de mixul de marketing modern al celor 7P.

Analiza mixului de marketing

Pentru a înțelege cât mai corect marketingul celor 4 sau 7 P, este recomandat să aveți o cât mai bună înțelegere a domeniului de activitate, să știți care sunt avantajele și dezavantajele produselor și serviciilor, să cunoașteți piața și concurența și să găsit un element de promovare care să vă diferențieze. Fie că e vorba de preț, de serviciile conexe, de bonusuri, promoții și evenimente speciale, acestea trebuie să vă scoată în evidență și să vă ajute să fiți voi cei care câștigați un segment cât mai important din piață.

“Marketing mix” este o expresie cheie în orice afacere ce descrie o abordare corectă, cu alegerile pe care o firmă le are de făcut pentru a aduce produsele și serviciile cât mai mult în atenția clienților potențiali. 

Demersul nu este simplu și lipsit de riscuri. Uneori se iau decizii bune, alteori este nevoie ca procesul să fie reluat și repus în termeni mai buni. Perseverența, evaluarea realistă și constantă, creativitatea și originalitatea sunt aspecte ce nu trebuie să fie niciodată neglijate.

Care sunt cei 12 factori de influență ai mixului de marketing?

Cei mai importanți factori, cu impact major asupra mixului de marketing sunt:

  1. calitatea produselor și serviciilor oferite
  2. găsirea celei mai potrivite formule de prezentare
  3. un raport cât mai bun calitate-preț
  4. servicii asociate de cea mai bună calitate
  5. evoluția pieței
  6. ciclul de viață al unui produs
  7. strategii multichannel dinamice
  8. calificarea persoanei sau echipei care se ocupă de marketing
  9. onestitate și rezolvarea rapidă a oricărei probleme
  10. diferențiere față de concurență
  11. grija față de clienți și nevoile lor.
  12. creativitate, unicitate și originalitate.

Cum se face mixul de marketing al unui produs?

Modelul în varianta clasică sau extinsă poate fi folosit atât pentru a pregăti intrarea în piață a unui produs, cât și pentru a evalua și testa o strategie de marketing aflată în derulare. Pași ce trebuie să fie urmați sunt următorii:

1. Faceți o analiză cât mai detaliată și realistă pentru produsul ales.

2. Oferiți răspunsuri la cât mai multe dintre întrebările enunțate mai sus la analiza mixului de marketing.

3. Veniți cu cât mai multe argumente pro și contra strategiei alese.

4. Analizați situația din perspectiva clientului.

5. Pentru îmbunătățire, lăsați în permanență situația deschisă la problematizări și testări.

6. Revizuiți periodic strategia, în funcție de observații și de datele noi obținute.

7. Modificați și completați mixul de marketing o dată cu maturizarea afacerii.

Cum poate fi folosit mixul de marketing în servicii?

Mixul de marketing pentru servicii se desfășoară urmând aceeași pași ca și în cazul produselor. Și de această dată va fi nevoie să:

1. Faceți o analiză obiectivă și realistă a serviciului ales.

2. Oferiți răspunsuri la cât mai multe dintre întrebările legate de serviciu.

3. Găsiți cât mai multe argumente pro și contra ofertei, canalelor de promovare, strategiei de preț.

4. Puneți-vă în pielea clientului și vedeți ce îl poate nemulțumi sau satisface.

5. Fiți mereu deschis la problematizări.

6. Revizuiți periodic situația, integrând orice noi observații și date acumulate.

7. Maturizați strategia o dată cu experiența câștigată și cu evoluția afacerii.

Cum se face mixul de marketing al unui restaurant?

Atunci când o afacere include atât produse, cât și servicii, mixul de marketing va include propuneri, analize și soluții care să includă cât mai bine toate aspectele implicate. Va fi important să evaluați atât ceea ce ține de cei 4 P, cât și elementele ce aparțin strategiei 7 P.

Veți avea de făcut observații și de stabilit strategii eficiente pentru: produse, preț, promovare, plasament, persoane, procese etc. Cu cât veți prevedea mai multe situații și veți veni cu mai multe alternative și răspunsuri, cu atât afacere va fi mai pregătită să reziste oricăror provocări și să vină cât mai bine în întâmpinarea nevoilor clienților.

Concluzie:

Mixul de marketing este o strategie de marketing care vă ajută să vă definiți cât mai bine poziția și punctele forte ale unei oferte și ale unei afaceri. Fie că plecați de la modelul clasic al mixului celor 4P, fie că îl preferați pe cel extins al mixului 7 P, este foarte important să vă îmbunătățiți mereu datele și perspectivele și să lucrați în acord cu nevoile clienților și cu o piață aflată într-o continuă schimbare.

În cazul în care nu ați pregătit până acum lansarea unui produs sau serviciu pe aceste elemente, este timpul să-i testați eficiența și avantajele. Afacerea va avea mult de câștigat!