Toate site-urile și magazinele online performante țintesc să sară în ajutorul clienților cu o prezentare cât mai bună a serviciilor și produselor aflate în ofertă. Cu cât conținutul, informațiile și mesajul sunt mai clare atât pentru motoarele de căutare, cât și pentru utilizatori, cu atât ele pot fi ierarhizate mai bine.

Astfel implementarea de Rich Snippets – Schema.org markup, (în traducere grosieră fragmente bogate sau descrieri îmbogățite), reprezintă o strategie utilă tuturor celor care apelează la motoarele de căutare pentru a se prezenta sau pentru a se informa.

Ele fac listările SERP (Search Engine Results Pages) mai dinamice și influențează CTR (Click Through Rate), atrăgându-i pe utilizatori să aleagă o pagină în defavoarea alteia. De aceea, dacă nu le folosiți deja, este bine să le includeți cât mai curând pe lista de priorități SEO și pentru creșterea traficul organic.

Ce sunt aceste Rich Snippets? Ce conținut este necesar pentru ele? Care este diferența dintre Rich Snippets și Featured Snippets? Pentru ce domenii pot fi folosite? Ce fac ele? Cum influențează SERP? Ce avantajele aduc? Cum puteți adăuga Rich Snippets la site-ul vostru? La aceste întrebări vom încerca sa oferim răspunsuri în acest articol.

richh snippets

Ce sunt Rich Snippets?

Rich Snippets este termenul folosit pentru a desemna structured data markup. Acestea sunt un cod HTML ce este adăugat paginilor pentru a ajuta motoarele de căutare să înțeleagă mai bine informația conținută de acestea și pentru a le prezenta într-un format vizual mai atrăgător și mai interesant. Astfel, grație datelor în plus puse la dispoziție, utilizatorii pot identifica mai ușor dacă informația afișată corespunde intențiilor.

În practică, un rich snippet este formatul pe care îl afișează anumite pagini atunci când un utilizator caută o informație, un răspuns la o întrebare, un produs etc. De cele mai multe ori, el se prezintă sub forma: titlu de pagină, URL, descriere. Însă la acestea se pot adăuga: rating, review-uri, prețuri, disponibilitate, ingrediente, un carusel etc.

Ce tip de conținut suportă aceste Rich Snippets?

Există trei tipuri diferite de specificații markup recunoscute de principalele motoare de căutare. Acestea sunt:

  • Microdata
  • Microformats
  • RDFa

Rich Snippets sau structured data markup pot fi folosiți pentru următoarele tipuri de conținut: 

  • Reviews – pentru produse sau pentru pagini.
  • Oameni – atunci când căutați informații despre o persoană, profil, echipă etc.
  • Produse – una dintre cele mai importante utilizari, unde este loc de multe detalii, legate de preț, disponibilitate, ofertă, brand, descriere, review-uri, seller, calitate. Multe marketplace-urile folosesc cu succes acest avantaj.
  • Firme și organizații – incluzând numele, adresa, URL-ul, număr de telefon, geolocalizare, logo.
  • Rețete – oferind numeroase informații despre ingrediente, durată de realizare, rating, detalii  nutriționale, calorii etc. 
  • Evenimente – în special pentru evenimente viitoare, cu geolocalizare, durată, informații despre achiziții de bilete etc. 
  • Muzică – ce includ link-uri pentru a previzualiza mai multe materiale video cu melodiile, link-uri directe pentru a descărca sau a cumpăra albume complete, bilete la concerte. 
  • Conținut video – care poate prezenta și promova un site, un serviciu, un produs etc.

Care este diferența dintre Rich Snippets și Featured Snippets?

Sunt multe persoane care confundă termenii. Chiar dacă ambele forme sunt generate de motoarele de căutare pornind de la datele existente în site, există diferențe între ele. Rich snippets îmbogățesc rezultatele preexistente. Au o formă specifică, ce nuanțează conținutul afișat prin rating, poze, imagini, link-uri, angajament, detaliere, un fel specific de a spune lucrurilor pe nume etc. Featured Snippets sunt rezultatele paginilor așa cum apar ele din meta descrieri.

Pentru ce pot fi folosite Rich Snippets?

Există foarte multe forme de conținut pentru care implementarea de Rich Snippets este foarte utilă. Ele pot servi cu succes unor site-uri din domenii foarte variate. Oferim mai jos o enumerare, fără a intra în prea multe detalii:

1. Review-uri și ratinguri, ce contribuie la creșterea încrederii în brand sau în produsele oferite

2. Rich Snippet cu link-uri către site, care redirecționează utilizatorii spre anumite pagini. Sunt folosite de site-uri foarte mari, cu multe pagini.

3. Rețete cu ingrediente, folosit de bloggeri sau de restaurante

4. Business information, cu toate datele relevante despre o afacere, brand sau firmă

5. Disponibilitate de produse, folosit de magazinele online pentru a anunța dacă un produs căutat este sau nu în stoc la momentul respectiv

6. Ofertă și discount-uri, foarte util pentru a atrage mai mulți vizitatori în site

7. Evenimente viitoare, pentru a informa utilizatorii în legătură cu detaliile importante legate de desfășurarea evenimentului.

8. Video, ce apare ca o înșiruire de filmulețe, dispuse în carusel.

9. Afacere locală, o alegere foarte bună pentru a face SEO local.

10. Carusel, o serie de imagini relevante pentru căutările utilizatorului, de obicei pentru termeni mai generali.

11. Q&A Rich Snippet, o alegere inspirată pentru site-uri Q&A (întrebări și răspunsuri) și forumuri.

12. Top stories, folosit de publicațiile de știri, site-uri sau bloguri care postează pe teme de actualitate.

13. Knowledge graph, când informația este însoțită de un tabel.

14. People also ask, când sunt oferite mai multe alternative de întrebări legate de un topic.

15. Sitelink search box, atunci când rezultatul include o nouă căsuță de căutări.

16. Facebook/ Tweets/ LinkedIn, când unei întrebări i se răspunde prin postări pe rețelele de socializare.

17. Shopping, se oferă un carusel cu imagini și preț pentru tipul de produs căutat.

18. Tabel, atunci când se efectuează interogări privind topuri sau clasamente.

19. Related serches, când Google oferă alternative la o căutare cu multe variante de expresii și asocieri.

20. Muzică, pentru a oferi mai multe variante și informații pentru o melodie căutată

21. Google Ads, care arată foarte asemănător cu restul afișărilor, dar este însoțit de un Ad. foarte evident.

Ce fac aceste Rich Snippets?

Pentru a-și îndeplini cât mai bine misiunea și a oferi mai mult conținut dedicat, structured data markup pot fi adăugate la cât mai multe pagini din site. Ele sunt foarte utile pentru a îmbunătăți experiența oferită utilizatorilor și a spori CTR-ul. Pentru că Google afișează aleatoriu și nu întotdeauna aceleași rezultatele, pentru multe pagini modificările nu vor fi vizibile imediat și mereu. Va trebui să vă înarmați cu răbdare pentru a trage concluzii privind utilitatea lor în fiecare caz particular.

Rich Snippets includ trei elemente principale. Acestea sunt:

  • un itemscope – care specifică că HTML-ul conținut în codul <div> este despre un anumit item
  • un itemtype – care indică exact despre ce tip de item este vorba
  • un itemprop – care este o proprietate specifică, un nume, URL, un review etc.

Formele disponibile sunt numeroase și variază în funcție de tipul de conținut, ceea ce poate fi derutant atunci când vine vorba de implementare. Însă există soluții oferite de plugin-uri pentru site-urile în WordPress și de programe pentru principalele platforme de e-commerce.

Care este rolul Rich Snippets?

Google modifică constant algoritmii pentru a oferi utilizatorilor rezultate din ce în ce mai relevante pentru căutări. În aceste condiții, implementarea acestui gen de date structurate este esențială pentru toate părțile implicate. Toată lumea are de câștigat de pe urma acestor elemente.

  • Ele permit motoarelor de căutare o mai bună indexare, să livreze conținut mai bun, relevant și specific pentru căutări.
  • Oferă utilizatorilor acces la informații de calitate superioară, recomandată, testată și recunoscută de alți utilizatori.
  • Contribuie la îmbunătățirea prezenței unei afaceri, la CTR-ul din SERP, reduc bounce rate-ul și cresc rata de conversie.
  • Cresc acuratețea informației oferită utilizatorilor, dându-le posibilitatea să vadă mai bine detalii despre conținutul listat.

Rich snippets folosesc schema markup, limbajul motoarelor de căutare. Așadar ele oferă informații mai clare, pe care motoarele de căutare le pot înțelege mai bine și le pot oferi utilizatorilor finali în varianta îmbogățită. 

Ce influență au aceste Rich Snippets în SERP?

Deși sunt folosite de mai bine de zece ani, datorită modificărilor permanente din algoritmii de căutare, aceste Rich Snippets au continuat să se transforme și să evolueze și ele. 

Cum motoarele de căutare caută să îmbunătățească permanent experiența oferită utilizatorilor, interesul pentru implementarea acestui tip de date este constant.

Rolul acestor date structurate este de a traduce mai bine conținutul oferit motoarelor de căutare și de a îmbogăți conținutul oferit utilizatorilor.

Apelând la aceste instrumente, motoarele de căutare vor arăta mai multe informații despre pagină în conținutul expus, crescând șansele de a fi considerate potrivite, utile și apreciate de utilizatori. Astfel puteți avea mai multe accesari pe paginile cu rich snippets, cu durată mai mare de consultare și implicit mai multe vânzări.

Cum puteți adăuga Rich Snippets la site-ul vostru?

Fiind vorba despre elemente de SEO și marketing digital extrem de importante, există tool-uri și instrumente pentru a adăuga, seta și verifica eficiența Rich Sippet-urilor utilizate.

Cele mai apreciate plugin-uri pentru WordPress sunt:

  • WP Review, compatibil cu versiuni noi și mai vechi de WP, ce se instalează ușor și permite numeroase variante de snippets pentru review-uri, rețete, rating etc.
  • RankMath, ce oferă 14 opțiuni, local SEO și integrare cu Google Search Console. 
  • Schema & Structured Data for WP&AMP, oferă 33 de tipuri de variante, schema markup options (Defragment, Add in Footer, Pretty Print, MicroData CleanUp, etc.), integrare cu Google Search Console.

Există plugin-uri și extensii Rich Snippets și pentru platforma de e-commerce Magento. Acestea sunt:

  • Rich Snippets Suite
  • Google Rich Snippets
  • Magento Rich Snippets

Pentru a vedea eficiența datelor adăugate puteți apela la instrumente dedicate, puse la dispoziție chiar de Google, respectiv:

  • Google Structured Data Testing Tool
  • Google’s Structured Data Report through Search Console.
  • Google’s Structured Data Markup Helper
  • Rich Results Test through Search Console
  • Google’s Data Highlighter.

Concluzii:

Implementarea de Rich Snippets are impact direct asupra informației care este expusă de motoarele de căutare. Ele influențează direct ranking-ul și rata celor care accesează pagina (CTR-ul).

Având în vedere că sunt o modalitate excelentă de a comunica mai bine cu motoarele de căutare și de a le oferi celor interesați răspunsuri mai clare la interogările lor, merită să fie trecute pe lista de priorități SEO.

Prin forma atrăgătoare și informarea mai detaliată a utilizatorilor, acestea contribuie la îmbunătățirea experienței de navigare și implicit la o rată de conversie mai bună.