Internetul este invadat de diverse forme de publicitate care uneori sunt plăcute și utile, alteori pot deveni supărătoare și agasante. Una dintre cele mai controversate astfel de modalități de promovare este reprezentată de pop-up-uri, care se deschid atunci când accesăm o pagina sau când trecem mouse-ul peste o astfel de reclamă, fără a fi neapărat direct interesați de ea. Cui ajută ele și dacă sunt benefice proceselor de promovare și SEO vom afla mai multe detalii în rândurile următoare.

Ce este o fereastră pop-up?

O fereastră pop-up este o forma de publicitate sau de reclamă on-line, foarte des utilizată oriunde navigăm pe internet. Scopul ei este acela de a atrage atenția, a aduce trafic pe un site și a capta adrese de e-mail. Aceasta se deschide automat când intrăm pe o anumită pagina sau se activează atunci când trecem cu mouse-ul peste ea. Există chiar și o variație de fereastră pop-up numite pop-under, care deschide încă o fereastră de browser, ascunsă sub fereastra activă.  Pop-under-urile nu întrerup imediat și sunt văzute abia după ce fereastra activa este închisă, făcând mai greu de detectat sursa care le-a deschis.

Ferestrele pop-up conțin reclame, care sunt generate de JavaScript-uri, prin accesare cross-site scripting (XSS) sau cu ajutorul Adobe Flash.

După cum aflăm de pe Wikipedia, anunțurile publicitare de tip pop-up au apărut pentru prima oară la sfârșitul anilor 1990, fiind utilizate pe site-ul web de gazduire a paginii Tripod.com. Ethan Zuckerman este cel care le-a scris codul din dorința de a crea ferestre separate pentru reclame, o soluție la plangerile existente, legate de forma de prezentare a reclamelor de tip banner. Intenția sa a fost de a găsi o alternativă de prezentare a reclamelor, mai puțin deranjanta pentru utilizatori. Dacă acest lucru i-a reușit observam singuri astăzi. 

Care a fost scopul pentru care au fost realizate pop-up-urile?

Atunci când sunt plasate unde trebuie și nu sunt foarte insistente, pop-up-urile pot fi considerate o formă de publicitate inteligentă. Însă există site-uri care, pentru a face pe plac unor sponsori și pentru a câștiga mai mulți bani din publicitate, fac abuz de ele. Acest aspect poate deveni extrem de deranjant pentru cei care le accesează anumite pagini pentru a se informa. Astfel, în funcție de intenție, densitate și agresivitate, percepția față de acest gen de ferestre publicitare poate varia foarte mult.

Având în vedere că, în esență, invenția sa a fost una bine intenționată, Ethan Zuckerman și-a cerut scuze în repetate rânduri pentru ceea a ajuns să fie creația sa și a explicat clar că scopul acestui tip de ferestre nu era acela de a fi agresive. Rolul lor era acela de a prezenta reclame sub o formă ascunsă, diferită de cea a bannerelor, care să fie accesată și vizibilă doar celor interesați.

Utilizarea negativă a pornit în momentul în care s-a observat potențialul pop-up-urilor de a atrage trafic important către un site. Cum existau multe website-uri cu conţinut ilicit, piratat şi pornografie, cu multe accesări, care doreau să aibă parte de încasări din reclamă, dar cu care companiile ce doreau promovare nu voiau să-și vadă asociat numele, prin intermediul pop-up-urilor s-a găsit o soluție la problema promovării și asocierii. Astfel, pop-up-urile au reprezentat alternativa pentru ca anumite reclame să fie prezente pe un site, fără a fi însă prezente într-un mod vizibil pe acel site.

Când este bine să folosiți ferestre pop-up?

Acest gen de afișare a unei reclame sau a unei informații poate fi extrem de util pentru a vă promova, pentru a atrage trafic, a comunica cu clienții voștri actuali sau potențiali și a culege anumite informații despre ei. Dacă știți cum să realizați și să plasați pop-up-urile veți avea cu siguranță de câștigat ca vizibilitate și conversie.

Rolul unei ferestre pop-up de promovare pe un alt site este acela de a vă face cunoscut și a atrage mai mulți utilizatori către site-ul vostru. Dacă aceasta este plasată acolo unde trebuie și unde există interes pentru ceea ce prezentați și promovați, este foarte posibil să câștigați mai mulți vizitatori noi în site și să reușiți să vă îmbunătățiți constant traficul.

Ferestre pop-up pot fi plasate și pe site-ul propriu pentru a semnala reduceri, discount-uri, bonusuri, pentru a vă abona vizitatorii la noutăți și newsletter

Mesajele de tip video, dacă sunt așezate unde trebuie, fără sonor sau cu posibilitatea de a porni sonorul, pot fi utile ca informație clienților care ajung să  acceseze informația. Atunci când vin cu avantaje și nu sunt agresive, ele contribuie la o mai bună promovare și comunicare cu clienții voștri.

La ora actuală sunt foarte multe site-uri care apelează la acest gen de promovare și cei care sunt obișnuiți cu acest gen de publicitate știu cum să procedeze pentru a se le selecta sau evita. Cei pe care îi deranjează, au la dispoziție posibilitatea de a face setări pentru de a le bloca, oricare ar fi forma de dispozitiv sau browser pe care o preferă.

Ce rol au ferestrele pop-up în procesele SEO? Ajută ele sau dăunează ?

La modul general, pop-up-urile care sunt realizate inteligent și sunt plasate unde trebuie, se comportă ca orice altă formă de publicitate și contribuie în mod pozitiv la procesul de promovare și de optimizare SEO. Ele pot avea un rol foarte important în a face vizibile anumit branduri, campanii, produse, reduceri, promoții și de a atrage trafic însemnat către o pagină sau un site.

Însă dacă decideți să plasați un pop-up pe un site cu audiență mare, dar care este invadat de astfel de ferestre, s-ar putea ca rezultatele dorite să fie mult diminuate de agresivitatea generală a acestei forme de promovare. La fel se va întâmpla și în cazul în care navigarea pe site-ul vostru va fi inundată de astfel de ferestre. Orice vizitator, fie că este unul mai vechi sau unul nou, va fi foarte tentat să părăsească rapid o pagină bombardată de conținut nedorit, în care îi este greu să ajungă la informația de care era interesat la început. Și este foarte posibil să fie pierdut pentru totdeauna.

În acest sens aveți grijă unde alegeți să plasați pop-up-uri publicitare pe alte site-uri și cum gestionați pop-up-urile prezente pe site-ul propriu. Chiar dacă o faceți, anunțând doar avantaje și lucruri bune, densitatea prea mare și agresivitatea pot conduce la efecte contrare așteptărilor.

Gândiți-vă mereu la experiența utilizatorilor, care este un fapt definitoriu pentru succesul oricărei afaceri online. Aveți mereu grijă de clienții voștri, asigurându-vă că toate ferestrele care apar sunt acceptabile, fără mesaje cu sonor tare și care să fie greu de oprit. Ferestrele de tip “call to action”, de solicitare de abonare la newsletter sau cu oferte promoționale trebui să apară cu o anumită întârziere de la accesarea unei pagini, nu să blocheze instantaneu intrarea și vizibilitatea în site. 

O bună optimizare SEO nu exclude implicarea ferestrelor pop-up în informarea și comunicarea cu vizitatori și clienții, însă ea trebuie să fie realizată neagresiv, punând experiența utilizatorilor pe primul loc. Dorința de a accesa site-ul sau o informație și de a vedea caracteristicile unui produs sau detaliile unui serviciu nu trebuie să fie oprită de mesaje sâcâitoare și agasante.

De asemenea orice modalitate de promovare în care sunetele se redau automat poate împinge de multe ori vizitatorul să închidă rapid pagina. De aceea, dacă decideți să plasați un mesaj video sau o imagine cu sonor, este bine să vă asigurați ca orice sunet să aibă opțiunea de a fi pornit, mai degrabă decât să fie dezactivat. Și este recomandat ca vizitatorii să poată alege dacă doresc redarea materialelor cu sunet sau fără.

Câteva recomandări pentru ca ferestrele pop-up să nu dăuneze proceselor SEO

Având în vedere că cele mai multe accesări de informații de la ora actuală se realizează de pe dispozitive mobile, atunci când doriți să integrați pop-up-uri pe site-ul propriu sau pe alte site-uri țineți mereu cont  și de aspectul responsive.

Navigarea pe mai multe pagini și ferestre deschise in browser este mai dificila pe telefonul mobil. Așadar dacă doriți optimizarea site-ului pentru mobile, trebuie sa evitați pe cât posibil integrarea ferestrelor pop-up pe site.

Multe modele de smartphone-uri nu acceptă Flash și este posibil ca o parte semnificativă a publicului țintă să nu poată accesa conținutul site-ului vostru, dacă folosiți pop-up-uri. De asemenea, multe telefoane nu accepta nici Java sau, dacă o fac, acesta poate îngreuna foarte mult viteza de încărcare.

Ce este de făcut pentru a scapa de pop-up-urile neplăcute?

Cu siguranță sunt mulți utilizatori care sunt deranjați de prezența pop-up-urilor sau mesajelor publicitare atunci când navighează pe un site. Notificările pe care le primesc sunt de cele mai multe ori consecința abonării sau acceptului pe care l-au dat conștient sau nu  anumitor site-uri.

Pentru aceștia cea mai simplă metodă pentru a scăpa de inconvenient este să instaleze și să folosească un browser cu funcția încorporată de blocare pop-up, care oprește, automat, anunturile care pot apărea în timpul navigării pe dispozitivele mobile. 

Iar pentru a bloca reclamele pop-up pe cele mai multe dispozitive mobile sau telefoane inteligente se intră în meniul “Setări”, urmat de “Setări Avansate”, apoi se selectează opțiunea “Blochează ferestrele pop-up”. Denumirea funcțiilor este diferită, depinzând de modelul și marca smartphone-ului.

Concluzie

Rolul pop-up-urilor în a obține vizibilitate și a atrage vizitatori într-un site este incontestabil. Ferestrele pop-up sunt o modalitate utilă și practică de a vă promova și de a comunica cu publicul țintă și merită să fie încercate și testate ca modalitate de a obține o conversie mai bună.

Însă dacă vreți să țineți cont cât mai mult de experiența pe care doriți să o oferiți tuturor utilizatorilor actuali interesați de produsele, serviciile și informațiile disponibile pe site-ul vostru sau în magazinul vostru online, evitați pe cât posibil folosirea excesivă și agresivă a acestei modalități de promovare.