Provocările provenite din partea pandemiei de coronavirus cred că ne-au luat prin surprindere pe cei mai mulți dintre noi. Toată lumea are de suferit de pe urma acestei noi realități. Chiar dacă online este cea mai apreciată modalitate pentru a comunica și transmite informații, firmele care beneficiază de serviciile și agențiile care prestează în domeniul SEO și marketing digital în perioada COVID-19 au fost și ele puternic afectate. Starea de urgență care a dus la închiderea, limitarea sau mutarea activității celor mai multe afaceri pare că se prelungește neașteptat de mult.

În aceste condiții în care toată lumea încearcă să supraviețuiască, să se transforme sau să găsească soluții de avarie până la revenirea la normalitate, ne-am gândit să venim cu câteva sfaturi și recomandări pentru SEO și marketing digital pe perioada stării de urgență cauzată de coronavirus.

Cum afectează pandemia SARS-CoV-2 căutările?

Nu cred că avem nevoie de grafice pentru a vedea felul în care măsurile drastice, ce au trebuit luate pentru a preveni și reduce numărul de îmbolnăviri, au afectat căutările pentru anumite domenii de activitate. Printre cele mai afectate sunt cu certitudine industria HoReCa, turismul, transportul, imobiliarele, investițiile, producția. Scăderi semnificative au suportat inevitabil și serviciile de IT, software, web design, SEO, marketing și publicitate.

Chiar dacă traficul general a explodat, utilizatorii au fost în principal preocupați de subiecte legate de statistici, măsuri de combatere a răspândirii pandemiei, informații cu caracter general, rețele de socializare, filme și jocuri. Comerțul online a fost acaparat de interesul pentru produse alimentare, farmaceutice și de strictă necesitate. Cursurile și atelierele s-au mutat și ele live și online.

În condițiile în care multe companii și-au încetat sau sistat temporar activitatea, s-au reinventat sau, acolo unde s-a putut, s-a trecut la munca de acasă, pandemia a schimbat interesul celor mai mulți dintre utilizatori. Domenii aflate nu cu puțin timp în urmă la mare căutare, astăzi sunt lăsate complet în voia sorții.

Toată această situație a revelat două aspecte, respectiv cât de vulnerabili suntem în fața unei astfel de provocări epidemiologice și cât de important este să avem o conexiune bună și stabilă la internet.

Cum să faci seo pe perioada pandemiei?

Chiar dacă viitorul arată acum incert, cu siguranță această perioadă va trece și activitățile și rutina noastră zilnică vor intra în normal. Fiind vorba despre o situație complet nouă, cu efecte negative ce se vor întinde pe o durată pe care nu avem de unde să o știm, avem măcar răgazul să facem o analiză și să vedem ce am făcut bine, ce am făcut rău și ce ar fi bine să facem în viitor.

Afacerile care au o prezență online și-au dovedit și de data aceasta superioritatea față de cele care au pus un accent mai mic pe această latură a prezentării și promovării lor. Și, chiar dacă pentru foarte puține afaceri, cu excepția celor care vând servicii și bunuri de strictă necesitate, rata de conversie este una extrem de mică, firmele nu trebuie să piardă din vedere că acum au parte de  timpul necesar pentru a aduce îmbunătățiri unui site sau magazin online și de a comunica mult mai mult cu clienții lor.

Firmele care au capacitatea de a se adapta și de a lua măsuri rapide, chiar și atunci când situația nu este în avantajul lor, sunt cele care vor ieși cel mai bine din criză.

Sfaturi și recomandări SEO și marketing digital în perioada COVID-19

Iată cum abordezi optimizarea seo în timpul crizei de coronavirus:

1. Rezolvă toate problemele și erorile din site

Atunci când firma voastră funcționa la capacitate maximă și erați mai mult preocupați în a vă promova și a vinde mai mult sau de a răspunde cât mai bine solicitărilor clienților, existau mici probleme pe care nu aveați timpul necesar să le rezolvați. Acum este momentul să faceți acest lucru! Pentru mai multă eficiență puteți începe cu un audit seo și puteți continua cu rezolvarea pe îndelete a tuturor problemelor și erorilor semnalate.

2. Investiți în publicitatea online, care acum este mai ieftină

Pentru că sunt foarte multe firme care și-au suspendat temporar activitatea sau au decis să nu investească atunci când nu pot obține rata de conversie pe care o doresc, acum este cel mai potrivit moment să beneficiați de promovare și reclamă la un cost mult mai mic. Chiar dacă numărul de clienți nu va fi la nivelul de dinainte de criză, aveți măcar posibilitatea să vă faceți mai cunoscut brandul și să vă prezentați la un cost mult mai bun afacerea, produsele sau serviciile.

3. Comunicați mult mai mult pe rețele de socializare

Cu siguranță ați observat că datorită acestei perioade de autoizolare și de obligativitate a păstrării distanțării socialale fizice, mult mai mulți dintre colaboratorii voștri sunt mai activi pe rețelele sociale. De aceea, acum este momentul să fiți cât mai creativi și să realizați cât mai multe postări și materiale interesante, care să le reamintească clienților de voi și să vă facă cunoscuți.

4. Creați conținut nou și updatați conținutul de pe site

Pentru a ranka și a obține trafic pe anumite cuvinte cheie aveți nevoie mereu de conținut nou, care să arate motoarelor de căutare că site-ul vostru este unul dinamic, care vine mereu în întâmpinarea preferințelor clienților actuali. Realizarea de materiale multimedia pentru prezentarea unui produs sau unui serviciu poate fi extrem de valoroasă și utilă. Nu uitați niciodată nici de paginile mai vechi, pentru care nu mai există căutare și pe care trebuie să le updatați pentru a le face din nou interesante sau pe care să le înlocuiți complet cu ceva ce este pe placul utilizatorilor actuali.

5. Creați promoții speciale, oferiți vouchere sau gratuități clienților și publicului interesat

Pentru că toată lumea este sensibilizată și își cântărește acum mai bine orice investiție, iar voi aveți mai mult ca oricând nevoie de bani pentru a supraviețui, încercați să vă atrageți publicul țintă prin oferirea de vouchere, bonusuri sau discount-uri pentru achiziții curente și viitoare. Implicarea în campanii umanitare sau de donații poate aduce și ea un aport semnificativ la sporirea notorietății și valorii brandului vostru.

6. Redirecționați bugetul de promovare pentru optimizarea SEO

Întrucât pentru anumite domenii rata de conversie și ROAS (Return On Advertising Spending) ce pot fi obținute prin PPC în această perioadă sunt drastic diminuate, dacă aveți totuși fonduri disponibile, redirecționați bugetul spre servicii SEO. Beneficiile aduse de reducerea timpului de încărcare a site-ului, oferirea unei experiențe de navigare cât mai bune, variante bine optimizate pentru orice tip de display ar folosi pentru accesare, eliminarea erorilor, realizarea de conținut de calitate pentru toate paginile, oferirea posibilității de interacțiune cu site-ul și pe rețelele de socializare, obținerea de mai multe link-uri de calitate, pot fi aspecte a căror îmbunătățire vă poate aduce avantaje competiționale pentru mult timp de acum încolo.

7. Acordați importanța cuvenită tuturor clienților actuali

În astfel de vremuri, cu siguranță o bună parte din clienții voștri permanenți vor fi nevoiți să-și restrângă cheltuielile sau să vă părăsească. Pentru a-i ține aproape și a-i face să revină atunci când situația va reveni la normal sau se va îmbunătății, încercați să mențineți o legătură permanentă cu ei, oferindu-le mai multă atenție, newslettere interesante și postări care să le păstreze interesul și buna dispoziție.

8. Faceți mai mult local SEO

Pentru că majoritatea oamenilor stau acum tot timpul în propria casă, ei vor căuta mai mult afacerile cele mai apropiate. Așadar dacă aveți o afacere care se pretează pentru acest gen de optimizare nu ezitați să folosiți toate instrumentele digitale disponibile în acest sens. Tot acum este și momentul pentru a primi cât mai multe review-uri pozitive pe Google și de a solicita cât mai multe feedback-uri.

Toate aceste măsuri vă pot ajuta să vă mențineți traficul constant sau chiar să crească și să câștigați o notorietate pe care poate vremurile de liniște nu v-au permis să o aveți. Deși vor fi mai puțini cei care vor alege să vă cumpere produsele sau serviciile, cu certitudine puteți câstiga o audiență mult mai mare, care după terminarea crizei va contribui la o rată de conversie mult mai bună.

Mai jos vom incerca să răspundem la principalele întrebări actuale legate de SEO

Ce se întâmplă dacă opresc serviciile SEO pe perioada pandemiei COVID19?

Chiar dacă pentru multe domenii de activitate piața este blocată și interesul este în scădere dramatică, nu trebuie să uităm că acest val va trece și este foarte important în ce postură vă aflați în acel moment.
Deși este foarte tentant să reduceți drastic bugetul de promovare, așa cum ați făcut și cu restul cheltuielilor, dacă aveți o afacere care se bazează mult pe online este foarte important să continuați să vă mențineți site-ul activ și să-l promovați pentru a vă menține poziția câștigată și a sta cât mai bine în căutările publicului interesat.
Afacerea voastră trebuie să supraviețuiască acestei încercări și să aveți cât mai multe șanse să reveniți cât mai ușor la nivelul de audiență și vânzări de dinainte de criza provocată de pandemie.

Cât de rău ma afectează dacă pe durata crizei cauzată de coronavirus micșorez bugetul de promovare iar competitorii mei nu?

Competiția nu doarme niciodată! Pentru a vă menține performanța în mediul online nu trebuie să neglijați niciodată să faceți tot ce vă stă în putere pentru a avea un site cât mai bine optimizat și un trafic constant.
Dacă alegeți să întrerupeți optimizarea și promovarea puteți pierde poziția pe care ați câștigat-o atât de greu, cu un efort susținut. Tocmai de aceea, chiar dacă vremurile sunt grele, căutați prin toate mijloacele să găsiți resursele necesare și să luptați pentru a menține ceea ce ați obținut deja.
Pentru a nu rămâne în urmă merită să vă inspirați din ceea ce face în această perioadă concurența, să încercați să țineți pasul cu ea și chiar să depuneți acum un efort mai mare care să vă ajute să o depășiți.

Să continui optimizarea SEO cat timp e stare de urgență?

Optimizarea SEO este un proces complex, ce necesită luarea în calcul a multor aspecte. Pentru a accede la poziția dorită și a vă menține acolo atunci când ați reușit să ajungeți unde v-ați dorit, trebuie să acordați o atenție permanentă și un buget constant tuturor serviciilor SEO implicate.
Chiar dacă pandemia de coronavirus v-a afectat afacerea și nu aveți acum banii necesari pentru aspectectele mai costisitoare, merită să vă opriți asupra elementelor care nu au nevoie de niciun fel de bani. La ora actuală există numeroase tutoriale, tool-uri și bloguri care vă pot ajuta să obțineți rezultate mult mai bune în optimizarea și rankarea unui site, fără nicio cheltuială în plus. 
Chiar dacă starea generală nu este una de calm, iar previziunile economice nu sunt îmbucurătoare pentru o perioadă de minim un an, acum este momentul de analiză și de acțiune pentru a vă pune la punct baza pentru toate intențiile și strategiile de promovare viitoare.

Care sunt cele mai la îndemână măsuri SEO  în vremuri de criză?

-realizarea de conținut nou
-realizarea unui video de prezentare
-identificarea celor mai bune canale pe care să vă promovați
-îmbunătățirea experienței vizitatorilor în site
-identificare site-urilor care să vă ajute să ajungeți la publicul țintă vizat
-Crearea unui media plan sau schițarea unei campanii de advertoriale SEO
-rezolvarea tuturor erorilor și problemelor tehnice.

În ce situații se pot opri serviciile de optimizare SEO?

Singurul caz în care aveți o afacere online și vă gândiți să opriți procesele seo este cel în care doriți să închideți afacerea și site-ul sau magazinul de prezentare nu mai are niciun rost.
Dacă doar aveți suspendată activitatea, merită să-l susțineti printr-o serie de măsuri SEO minime, care nu implică un cost prea mare sau pe care să le realizați cu resurse proprii. 

Recomandări SEO și marketing digital pe termen scurt și mediu

Dacă aveți un site sau un magazin online care stă destul de bine din punct de vedere al traficului și SEO, dar nu mai doriți să continuați businessul, merită mai degrabă să-l lăsați un pic în stand by înainte de a lua o decizie forțată de împrejurări. Mai târziu vă puteți decide dacă să-l păstrați, să-l optimizați mai bine sau chiar să-l vindeți.

Ar fi o mare greșeală să depuneți armele și să pierdeți nejustificat o poziție și o autoritate care v-a luat luni bune, poate chiar ani și pe care ați câștigat-o cu multe eforturi personale și materiale. După acest episod pandemic, competitivitatea online nu va scădea. Ba, din contră, este foarte posibil să fie și mai acerbă.

Însă cum cei mai mulți dintre proprietarii de business-uri online sunt neliniștiți și nerăbdători să-și reia activitatea și vrând-nevrând acum dispun și de ceva mai mult timp liber, recomandăm să identifice toate acele aspecte legate de usability, experiența utilizatorilor și conținut pentru care nu au găsit resurse în trecut și să se ocupe acum cu maximum de seriozitate și responsabilitate de îmbunătățirea lor.

Rezultate SEO vizibile se pot obține în minim șase luni și este păcat să renunțați poate la multe luni bune sau chiar ani de muncă, pierzând în 2-3 luni de zile, cât este estimat că va dura vârful pandemiei, o serie de avantaje pe care le-ați dobândit cu greu. Dacă renunțați acum, veți avea nevoie de multe luni pentru a vă reveni și a recâștiga poziția la care ați renunțat atât de ușor. 

Un studiu făacut de Harvard Business Review aplicat unui număr de 4.700 de companii a arătat că firmele care taie bugetele pe perioada de recesiune au mai mult de pierdut, decât cele care continuă să investească, cam 21% din profit.

Identificarea unor măsuri adaptate perioadei de criză, aduce la sfârșitul acesteia mai multe beneficii decât abandonarea măsurilor luate în mod obișnuit. Astfel, pentru a vă fi mai ușor la sfârșitul crizei provocate de pandemia COVID-19, nu depuneți armele. Gândiți-vă mai curând cum să regrupați rândurile și să reîncepeți activitatea cât mai aproape de parametrii la care ați fost forțați să o opriți.

Nu aștepta până la sfârșitul covid-19 ca să investești în SEO!

Datorită pandemiei de coronavirus, foarte multe firme și platforme oferă multe reduceri sau tool-uri gratuite pe această perioadă.

Intenția este ca cei care le folosesc acum gratis, să le observe eficiența și să le folosească în continuare, după ce totul va intra în normal, chiar și contra cost.

Astfel merită să profitați acum de ceea ce poate nu v-ați permis înainte. Informațiile, măsurătorile și sugestiile pe care le veți obține vă pot fi de mare ajutor pentru a vă optimiza afacerea și de a-i oferi suportul pentru a lua avântul de care are nevoie pentru a ajunge acolo unde v-ați dorit.

Acum este momentul cel mai potrivit pentru a achiziționa servicii și recomandări seo de cea mai bună calitate, la prețuri foarte avantajoase. Pandemia va trece și vă veți felicita cu siguranță pentru decizia luată!

Chiar dacă nu știm exact dacă în curând va fi mai rău sau mai bine, această situație este doar o întrerupere de activitate, pe care merită să o folosim cât mai bine pentru a regândi multe aspecte ale vieții noastre profesionale și personale.

Oricât de sumbru arată viitorul acum, lucrurile vor intra treptat și încet în normal. Și, chiar dacă va mai trece ceva timp până vom avea din nou încredere deplină să pășim cu siguranță în afara spațiului casei și personal, cu certitudine ne vom raporta și vom gândi altfel decât până acum.

Concluzii

Sunt afaceri care au reușit să se reinventeze pentru a trece peste această perioadă, cu multe limitări și provocări pentru noi toți. Cele mai multe dintre ele au făcut-o apelând la soluții digitale și la livrări la domiciliu. Chiar dacă nu toate business-urile au această posibilitate, toate merită să le dedicați un moment de analiză și regândire a strategiei de prezentare, SEO, promovare și interacțiune cu clienții.

Așadar, oricât de greu v-ar fi, puteți rezista crizei provocate de coronavirus, ajustându-vă și adaptându-vă strategiile de marketing vremurilor în care trăim.

Nu vă lăsați niciodată descurajați, deși multe acțiuni par acum fără sens. Faceți tot ce vă stă în putință pentru a vă păstra avantajele competiționale câștigate și a păstra legătura cu publicul țintă vizat. Doar astfel puteți fi pregătiți să reintrați în activitate în cele mai bune condiții pe care le puteți obține în aceste vremuri, cu mijloacele disponibile acum.