Viteza de încărcare a unei pagini este un element extrem de important pentru a oferi unui site un ranking cât mai bun și vizitatorilor săi o experiență de navigare cât mai plăcută.  De aceea, fără a avea intenția de a intra în prea multe detalii tehnice, în rândurile ce urmează vom trece în revistă câteva dintre aspectele cele mai importante legate de acest scor. Iar pentru a vă ajuta să vă direcționați acțiunile și să obțineți rezultate cât mai bune în acest sens, vă vom oferi și câteva sfaturi pentru a îmbunătăți acest parametru.

Ce este de viteza de încărcare a unui site?

Pentru cei mai mulți dintre beneficiarii de site-uri și pentru cei care le accesează, acest termen se traduce prin rapiditatea cu care ajung să vadă și să interacționeze cu informația solicitată prin intermediul motoarelor de căutare.

Din punct de vedere SEO, Site Speed, un termen ce trebuie să fie deosebit de cel de Page Speed, implică viteza de încărcare a unui site pentru un eșantion de vizualizări de pagini de pe un site. Iar  Page Speed reprezintă rapiditatea sau timpul cu care se încarcă conținutul fiecăreia dintre paginile unui site.

Unul dintre cele mai utilizate instrumente de evaluare în acest sens este Google PageSpeed Insights. Indicatorul PageSpeed Insights Speed Score, obținut prin analiza oferită de această platformă, este o măsurătoare foarte importantă pentru viteza de încărcarea a unei pagini. El utilizează date de la CrUX (Chrome User Experience Report) și rapoarte de la doi indicatori metrici numiți: First Contentful Paint (FCP) și DOMContentLoaded (DCL) oferind informații foarte valoroase pentru cei care doresc să aibă rezultate cât mai bune în motoarele de căutare.

Care este rolul îmbunătățirii vitezei de încărcare a unui site?

Având în vedere că la ora actuală experiența oferită utilizatorilor este unul dintre criteriile cele mai importante de evaluare a unui site, importanța vitezei de încărcare a unei pagini joacă un rol decisiv în a satisface această exigență. Printre aspectele ce pot fi influențate de îmbunătățirea ei, pentru toate tipurile de display, menționăm:

  • permite utilizatorilor să ajungă mai rapid la oferta de servicii, produse, informație disponibilă;
  • o mai bună rentabilitate pentru CPC
  • prin expunerea rapidă poate ajuta la a-i menține pe vizitatori mai mult pe pagină sau în site;
  • crește traficul organic;
  • aduce mai mulți vizitatori în site;
  • reduce rata de bounce;
  • asigură o mai bună indexare din partea clawler-elor.

Cât de rapidă trebuie să fie viteza de încărcare a unui site?

Deși nu există parametrii clari, este recomandat ca un site să se încarce în mai puțin de trei secunde, pe orice orice tip de dispozitiv folosit pentru accesare. Dacă ținem seama și de un studiu recent Google, care spune că 53% dintre vizitatorii care folosesc dispozitive mobile părăsesc o pagină care  are nevoie de mai mult de trei secunde pentru a se încărca, atunci se pare că acesta este timpul optim. 

Oficial, Google nu a menționat niciodată o cifră particulară pentru a indica cea mai bună viteză de încărcare. Toate informațiile legate de acest indicator conțin mai degrabă recomandări de genul „faceți site-uri rapide pentru utilizatori” sau „faceți site-urile cât mai rapide posibil”.

În plus, în a obține rezultate cât mai bune intră  mai mulți factori, precum:

  • calitatea tehnologiei tipului de dispozitiv folosit pentru accesare;
  • performanța tipului de internet folosit;
  • tipul de server pe care este găzduit site-ul;
  • modalitatea de stocare a informației;
  • tipul de site;
  • detalii de design, grafică, programare
  • cantitatea de informație disponibilă, numărul de produse, tipul conținutului etc.

Ce este de făcut pentru a îmbunătăți viteza de încărcare a unui site?

Pentru a obține rezultate cât mai bune în motoarele de căutare este bine să acordăm atenția cuvenită fiecăruia dintre detaliile implicate. Chiar dacă multora li se pare mai puțin important dacă un site se încarcă cu o milisecundă mai repede sau mai încet, trebuie să menționăm că, din punct de vedere tehnic, aceasta mică diferență poate influența semnificativ rata de conversie. Dacă pentru ființele umane și utilizatorii obișnuiți acest mic decalaj este insesizabil, acest aspect are altă relevanță pentru Google și alte motoare de căutare.  Atunci când vine vorba despre indexare și ierarhizare, despre ranking și  accesarea informației, orice fracțiune de secundă în plus sau în minus obținută de expunerea unei pagini are altă valoare.

Iată mai jos câteva sfaturi care să vă ajute în a avea o mai bună viteză de încărcare a site-ului:

1. Alegeți servicii de web hosting cât mai bune

Găzduirea unui site nu este unul dintre serviciile pentru care să încercați să faceți economie. Chiar dacă utilizatorii folosesc tehnologie de ultimă generație și cea mai bună bandă de internet, dacă  firma care se ocupă de găzduirea site-ului vostru are serverele ocupate la maximum și oferă servicii îndoielnice, supraaglomerate, care dau mereu erori și îngreunează accesul la site-ul vostru, o bună parte din eforturile voastre de promovare, SEO sau PPC este ineficientă. Așadar, pentru a le oferi vizitatorilor cea mai bună experiență, optați pentru servicii de gazduire site de calitate confirmată și recomandată.

2. Comprimați fișierele și optimizați codul

Modul de structurare, concepere și dimensionare a fișierelor utilizate pentru realizarea unui site influențează foarte mult viteza sa de încărcare. Folosirea de fișiere CSS, HTML, JavaScript mai mari de 150 bytes poate influența negativ acest parametru. Pentru a le optimiza, ele trebuie dimensionate corespunzător. Pentru a le comprima este bine să apelați la softuri sau plugin-uri specializate pentru a realiza acest lucru. Prin comprimarea și optimizarea codului folosit, inclusiv prin eliminarea spațiilor, virgulelor și a altor caractere inutile, puteți crește simțitor  viteza de încărcare a paginilor.

3. Reduceți numărul de redirecționări și link-urile inutile

De fiecare dată când o pagină redirecționează către o altă pagină, implică un timp suplimentar în așteptarea finalizării ciclului de cerere-răspuns HTTP. Astfel vizitatorulul va avea mai mult de așteptat pentru a consulta sau a ajunge la răspunsul sau informația dorită. Prin eliminarea tuturor redirectionarilor inutile, timpul de încărcare va fi îmbunătățit.

4. Permiteți folosirea de Browser Caching

Dacă veți folosi acest tip de stocare, pagina sau paginile consultate de vizitator vor fi stocate în browser-ul acestuia. Astfel data viitoare când va vizita site-ul, browser-ul va încărca doar paginile sau informațiile noi, fără să fie nevoie să trimită altă cerere HTTP serverului pentru datele ce au fost deja accesate la vizita anterioară. O dată ce anumite elemente sunt stocate în cache-ul utilizatorului, numai elementele noi vor avea nevoie să fie downloadate, aspect care poate reduce în mod semnificativ numărul de fișiere ce trebuie să fie descărcate în timpul sesiunii respective de accesare.

5. Folosiți CDN-uri

Content distribution networks (CDNs) sau rețelele de distribuție de conținut, numite și rețele de livrare de conținut, sunt rețele de servere care sunt utilizate pentru a distribui conținutul din site-urile încărcat. Prin acestea sunt stocate copii ale site-urilor în mai multe centre de date, din locații geografice diferite, astfel încât utilizatorii să aibă acces mai rapid la acestea.

6. Folosiți Above-the-Fold Content

Dacă un site conține informația dorită, poate fi văzut mai bine dacă este codat pentru a prioritiza conținutul above-the-fold. Cu alte cuvinte într-o astfel de realizare, conținutul va fi vizibil înainte de a începe navigarea propriu-zisă. Acest lucru înseamnă să vă asigurați că orice element care apare înaintea codului HTML, poate fi redat primul de către browser.  În acest sens, este foarte important să folosiți fișiere CSS și JavaScript care să redea conținutul în line, mai degrabă decât un fișier CSS extern.

7. Optimizați imaginile și materialele video

Imaginile sau materialele video de dimensiuni mult prea mari față de cele necesare încetinesc foarte mult viteza de încărcare a unui site. De aceea este esențial ca, de fiecare dată când afișați sau postați fișiere de acest tip, să verificați care este dimensiunea optimă și să le redimensionați.  La ora actuală există suficiente aplicații sau plugin-uri specializate, care să vă ajute să le analizați și să le modificați,  fără a le afecta calitatea.

Acestea sunt poate cele mai importante aspecte pe care să le urmăriți și să le aveți în vedere pentru a reuși să îmbunătățiți viteza de  încărcare a unui site.  Există însă și numeroase alte date tehnice, pentru a căror implementare este nevoie de cunoștințe specifice de web design sau coding și de apelarea la o agenție specializată.

Concluzii

Viteza de încărcare a  unui  site este un aspect foarte important pentru a obține o poziție mai bună în motoarele de căutare și a oferi vizitatorilor o experiență de navigare cât mai bună. Preocuparea pentru îmbunătățirea ei ar trebui să fie avută în vedere de către toți cei care doresc să fie atât în acord cu noile cerințe ale motoarelor de căutare, cât și pe placul utilizatorilor actuali. Fie că o numim Page Speed sau Site Speed ea este foarte importantă pentru a garanta vizibilitate, costuri de promovare cât mai avantajoase și o rată de conversie cât mai bună.