Atunci când aveți un site mai mare, cu multe pagini și vreți un ranking mai bun pentru mult mai multe cuvinte cheie, cu siguranță ajungeți și la problema canonical url. Și pentru că nimeni nu își dorește să aibă conținut duplicat sau să își facă singur concurență, merită să acordați atenția cuvenită soluției oferite de canonical tag.

Ce este un canonical url/tag/link? Care este rolul canonical url-urilor? Cui folosesc ele? Cum pot fi utilizate? Ce avantaje SEO produc? Care este diferența dintre un canonical url și 301 redirect? La toate aceste întrebări vom oferi răspunsuri în cele ce urmează.

canonical url

Ce este un canonical url?

Un canonical url este un element de autoritate care este adăugat în secțiunea HEAD a unei pagini pentru a spune motoarelor de căutare că acesta este URL-ul acelei pagini, cu conținutul cel mai bun și cel mai relevant.

Un canonical url poate să facă referință la pagina la care este notat sau poate să trimită la un alt URL. El este vizibil doar crawler-elor motoarelor de căutare, nu și utilizatorilor. El se scrie în secțiunea  <HEAD></HEAD>  a unei pagini și are următoarea formă: 

<link rel=”canonical” href=”CANONICAL-URL”/>

Pentru a putea vedea cum arată acest canonical URL puteți deschide pagina în Chrome și apoi selectați  VIEW > DEVELOPER > VIEW SOURCE din partea de sus a meniului și astfel puteți afla care este sursa HTML a paginii. 

Dacă nu găsiți cuvântul canonical, înseamnă că nu există un canonical URL în acea pagină. Dacă acesta există, pentru pagina cu articolul nostru poate avea forma: 

<link rel=”canonical” 

href=”https://www.edcora.ro/scurt-ghid-introductiv-despre-canonical-url- /- tag”/>

Care este rolul acestor canonical tags?

Conținutul duplicat este o problemă de SEO, care poate crea numeroase neajunsuri. Atunci când motoarele de căutare trebuie să inspecteze mai multe URL-uri, dacă acestea au conținut identic sau foarte asemănător, crawler-ere nu vor ști să îl aleagă pe cel pe care poate doreați voi să-l promovați. În cazul în care aveți mai multe pagini care țintesc aceleași cuvinte cheie, s-ar putea să vă reduceți singuri șansa de a obține un ranking mai bun. La fel de posibil este și ca pagina cea mai importantă să nu fie deloc luată în seamă la indexare.

Rolul acestor canonical tags/urls/links este tocmai acela de a putea interveni în astfel de situații și de a reduce astfel de inconveniente.

Cele mai uzuale situații în care pot fi folosite sunt:

  • Îi ajută pe administratorii site-urilor în rezolvarea problemelor legate de existența unui conținut dublu.
  • Ajută motoarele de căutare să indexeze mai bine paginile, în cazul în care există mai multe cu conținut foarte asemănător sau identic.
  • Este un instrument pentru a semnaliza motoarelor de căutate care sunt paginile pe care creatorii le consideră cele mai importante.
  • Este un instrument foarte util webmasterilor pentru a-și orienta mai bine acțiunile în direcția dorită.
  • Este o modalitate de a concentra link-urile primite pe o anumită pagină și a crește mai bine autoritatea și PageRank-ul. (Poți verifica gratuit autoritatea domeniului și a paginii folosind acest tool gratuit)
  • Este o cale de a proteja conținutul față de acțiuni de copiere neautorizate sau de a arăta care este sursa originală a unor publicări.

Cui folosește utilizarea unui canonical tag?

Trebuie să luăm în calcul și faptul că motoarele de căutare nu privesc paginile așa cum le privesc utilizatorii.  Pentru motoarele de căutare orice mică diferență în denumire poate desemna altceva. Dacă pentru noi HTTPS://www.edcora.ro/Home și HTTPS://edcora.ro/home arată la fel, pentru crawlere ele se prezintă cu totul altfel și pot avea un ranking diferit.

Multe sisteme de management al conținutului (CMS), mai ales cele pentru magazine online, pot complica și mai mult problemele. Dacă sunt folosite pentru site-uri complexe, cu multe funcții de căutare, cu multe filtre, categorii și detalii de culoare ș.a., acestea pot genera automat atâtea pagini cât produse există. Ceea ce conduce la situația de a avea zeci, poate chiar sute de pagini cu conținut asemănător, fără a sesiza acest lucru.

Astfel, după cum am precizat și la punctul anterior, utilizarea de canonial URL-uri este la fel de utilă webmasterilor, cât și motoarelor de căutare. Rolul lor este definitoriu în a arăta motoarelor de căutare care este cea mai importantă pagină sau care este pagina sursă pentru un conținut reprodus.

Lucrurile sunt cu atât mai complicate, cu cât avem de-a face cu un site mult mai mare, cu multe pagini cu conținut foarte asemănător. De acea, apelarea la acest element de numire și marcare a paginilor poate face o diferență semnificativă în alegerea rezultatele care să fie afișate mai întâi.

Cum pot fi folosite aceste canonical urls/tags pentru a obține avantaje SEO? 

Un site care este accesibil prin URL-uri diferite este considerate de Google în mod diferit. Astfel dacă nu spunem motoarelor de căutare care pagină este cea mai importantă pentru noi, acestea o pot alege pe cea pe care ele o consideră cea mai relevantă.

Astfel, pentru a simplifica sarcina motoarelor de căutare, va trebui să să le indicăm noi ceea ce preferăm, ceea ce trebuie să ia și ce să urmărească în site-ul nostru. Iar acest lucru poate fi obținut cu ajutorul apelării la instrumentele oferit de canonical urls sau tags.

Acestea pot fi folosite pentru:

  • a specifica un canonical URL pentru homepage
  • a specifica un canonical URL pentru fiecare dintre paginile principale ale site-ului, ex: despre noi, servicii, produse, blog etc.
  • stabilirea un canonical tag pentru una dintre două pagini cu conținut identic, de preferat pe cea cu mai multe link-uri sau cu mai multe vizualizări
  • legând paginile cu conținut asemănător, dar necanonic, mai puțin importante de cele desemnate canonice.

Apelând la aceste soluții contribuim atât la protejarea conținutului prezentat, cât și la creșterea autorității unei pagini.

Câteva sfaturi pentru a utiliza corect canonical url/tag

Conținutul duplicat poate da multe bătăi de cap web developerilor și coordonatorilor strategiilor de marketing digital. De aceea ne-am gândit să vă oferim câteva sfaturi pentru o utilizare cât mai eficientă a acestor canonical urls.

  1. Fiecare pagină a unui site trebuie să aibă un canonical url, care să indice pagina în cauză sau un alt URL.
  2. Canonical tag-ul trebuie să fie specificat în HEAD-ul paginii.
  3. URL-ul specificat în rel=”canonical” tag trebuie să fie valid.
  4. URL-ul specificat în rel=”canonical” tag nu trebuie să aibă atributul “noindex”.
  5. Aveți grijă cum plasați un canonical url pe o pagină care nu este autoreferențială.
  6. Folosiți canonical url-ul pentru toate paginile care au conținut asemănător sau duplicat. De preferat să o alegeți pe cea mai importantă și să o redirecționați pe cea considerată secundară. Fiți foarte atenți cum redirecționați paginile.
  7. Canonical url-urile trebuie să indice pagini în aceeași limbă. Pentru site-uri multi-language se poate folosi atributul “href lang” pentru a indica versiuni lingvistice diferite.
  8. Pagina de Home trebuie să aibă obligatoriu un canonical URL care să indice versiunea template.
  9. Toate canonical URL-urile trebuie să fie numite în același format ca și pagina de home.
  10. Dacă aveți implementat Accelerated Mobile Pages (AMP), canonical url-ul paginilor trebuie să indice versiunea non-AMP.

Care este diferența dintre canonical tags și 301 redirect?

Atunci când folosiți 301 redirect utilizatorii ajung direct în pagina dorită și nu văd care este sursa acelei pagini. În cazul canonical tags, utilizatorii văd ambele pagini, numai motoarelor de căutare li se spune să nu o ia în considerare pe cea redirecționată.

Ca și recomandare, folosiți un canonical URL când vreți să arătați utilizatorilor ambele pagini și 301 redirect când vreți să duceți vizitatorii doar într-o pagina, fără a o arăta și pe cealaltă. 

Care sunt avantajele SEO ale folosirii de canonical tags?

Atunci când vine vorba despre optimizarea pentru motoarele de căutare, utilizarea de canonical url-uri vine cu următoarele avantaje:

  • oferă posibilitatea de indica motoarelor de căutare care sunt paginile preferate;
  • permit prioritizarea versiunilor de pagini și paginilor considerate cele mai importante pentru motoarele de căutare și utilizatori;
  • prin legare permit îmbunătățirea PageRank-ului pentru anumite pagini și comasarea link-urilor.
  • protejează conținutul de furturi
  • reprezintă o modalitate de a optimiza bugetul de indexare, scoțând din indexare paginile cu conținut duplicat.

Ce instrumente pot fi utilizate pentru a implementa și vedea canonical URL-urile?

Pentru WordPress cel mai simplu instrument este reprezentat de Yoast SEO Plugin. Atunci când este activat, acesta adaugă automat, pentru toate paginile un canonical URL autoreferențial. Pentru a-l schimba pe cel generat automat, se poate folosi opțiunea Advanced.

MozBar, Moz Pro sunt alte instrument SEO, foarte utile pentru a lucra și a vedea care este situația cu canonical tag-urile folosite pentru fiecare pagină.

Un alt tool prețios, care arată ce consideră Google canonical url pentru o pagină, este Google Search Console.

Concluzie:

Folosirea de canonical url/tag-uri este indispensabilă pentru a spune motoarelor de căutare care pagini sunt importante pentru a fi indexate și afișate utilizatorilor. Pentru a obține rezultate SEO cât mai bune ele trebuie să fie folosite pentru fiecare dintre paginile unui site. Utilizarea lor este foarte importantă pentru site-urile sau magazinele online care dispun de multe pagini și care la un moment dat, fără voia administratorilor, ajung să se confrunte cu problema canibalizării de conținut.